«سرمای بی‌سابقه» در بدخشان جان 11 کودک را گرفته است

«سرمای بی‌سابقه» در بدخشان جان ۱۱ کودک را گرفته است

منابع محلی در ولایت بدخشان می‌گویند که سرمای بی‌سابقه و مریضی‌های فصلی ناشی از سرما در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت، جان ۱۱ کودک را گرفته است.

این منابع امروز (چهارشنبه، ۲۸ جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که یک کودک در شهر فیض‌آباد و ۱۰ کودک دیگر در ولسوالی شهرک بزرگ از روز گذشته تاکنون در نتیجه‌ی سرمای شدید و مریضی‌های فصلی ناشی از سرما جان باخته‌اند.

یک منبع محلی در ولسوالی شهر بزرگ گفت که کودکان جان‌باخته از روستاهای «رزک»، «فُریَسُک» و «خاک پِتاو» این ولسوالی بودند و بین سه ماه تا سه سال سن داشتند.

منبع افزود که چهار تن از این کودکان از روستای «خاک پِتاو» هنگام رفتن به کلینیک مرکز ولسوالی، از اثر سرما جان باخته‌اند.

در همین حال، فضل‌الله حنیف، ولسوال طالبان در ولسوالی شهر بزرگ جان باختن هفت کودک را در این ولسوالی تأیید کرده است.

حنیف گفته است: «در این روزها مریض‌های فصلی نهایت زیاد شده که بیشترشان اطفال است. دوا فعلن در اختیار داکتران کلینیک این ولسوالی قرار ندارد و مریض‌داران از این ناحیه دچار مشکلات هستند.»

او در عین حال افزوده است که بیش از ۱۰۰ رأس مواشی نیز در روستاهای «قرلق» و «پساکوه» این ولسوالی از اثر سرمای شدید تلف شده‌اند.

این درحالی است که براساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل، دمای هوا در روزهای آینده در افغانستان به ۳۰ تا ۳۵ درجه زیر صفر کاهش خواهد یافت. سرمای شدید سبب شده است تا در روزهای اخیر ده‌ها نفر و هزاران رأس مواشی در ولایات مختلف کشور جان بدهند.