اطلاعات روز

رییس پیشین سی‌آی‌ای: آینده‌ی افغانستان تحت کنترل طالبان «کاملا مبهم» است

دیوید پترائوس، رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) گفته است که وضعیت در افغانستان «از بد به بدترین در حال پیش رفتن است». به‌گفته‌ی پترائوس، چشم‌انداز آینده‌ی افغانستان تحت کنترل طالبان «کاملا مبهم» به نظر می‌رسد و او هیچ نشانه‌ای از پیشرفت نمی‌بیند.

پترائوس این اظهارات را در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی مطرح کرده است. بی‌بی‌سی روز شنبه (۱ دلو) به نقل از وی نوشته است که وضعیت برای زنان در افغانستان تاریک است و «آنچه شما می‌بینید تحمیل مجدد نوع رژیم با تفسیر قرن ۸ از اسلام فوق محافظه‌کارانه است که به افغانستان بازگشته است، پس از ۲۰ سال فرصتی که ما با حضور خود در آنجا فراهم کردیم».

رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، خروج این کشور از افغانستان را «دلخراش، غم‌انگیز و کاملا فاجعه‌بار» خوانده است. به‌گفته‌ی او، این ارزیابی طی یک سال و نیم و گذشته به‌طور فزاینده‌ای تأیید شده است.

دیوید پترائوس افزوده است: «وضعیت بسیار ناامیدکننده است. برای مدت بسیار قابل توجهی فراتر از سوءتغذیه تا گرسنگی است. بخشی از جمعیت و اکنون علاوه بر آن، با هوای بسیار سرد زمستان مواجه است.»

این درحالی است که به تازگی دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) اعلام کرده است که شمار افراد نیازمند به کمک در افغانستان در سال جاری میلادی به ۲۸.۳ میلیون نفر افزایش یافته است.

از سوی هم، در طی دست‌کم ده روز اخیر دمای هوا به‌گونه‌ی کم‌پیشینه‌ای در ولایات مختلف افغانستان پایین آمده است. اواخر هفته‌ی گذشته در ولایت غور دمای هوا تا ۳۳ درجه زیر صفر نیز به ثبت رسیده است.

وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت سرپرست طالبان اعلام کرده است که از تاریخ بیستم جدی تاکنون ۱۰۴ نفر در اثر سرما، سیلاب و گازگرفتگی در چندین ولایت کشور جان باخته و هزاران رأس مواشی نیز تلف شده‌اند. ارزیابی روزنامه اطلاعات روز اما نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۵۰ نفر در کشور از اثر سرما جان باخته‌اند.