اطلاعات روز

امریکا: منع کار و تحصیل زنان برای طالبان هزینه‌هایی خواهد داشت

ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا می‌گوید که امریکا در حال ارزیابی پاسخ به اقدامات اخیر طالبان درباره‌ی کار و تحصیل زنان است و این اقدامات برای طالبان هزینه‌هایی خواهد داشت.

او دیروز (دوشنبه، ۳ دلو) به وقت محل در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اقدام امریکا برای پاسخ‌گو کردن طالبان به‌خاطر نقض حقوق بشر گفته است که واشنگتن رویکرد خود با این گروه را در زمینه بسیاری از موارد نقض حقوق بشر، احکام «ظالمانه، اقدامات نفرت‌انگیزی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر صادر شده، بررسی کرده است.

پرایس افزوده است که امریکا به‌طور فعال با متحدان و شرکای خود در حال ارزیابی گام‌های بعدی است. او جزئیات بیشتر در این زمینه ارائه نکرده است.

او گفته است: «ما روشن کرده‌ایم که این اقدامات برای طالبان هزینه‌هایی در بر خواهد داشت. کاملا همه چیز روی میز باقی می‌ماند.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا همچنین تأکید کرده است که این کشور هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا با استفاده از اهرمی که باید به‌دنبال آن باشد، فرامین اخیر طالبان معکوس شود.

او همچنین گفت که امریکا برای ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نیز تلاش خواهد کرد.

پیشتر نشریه پولیتیکو در مقاله‌ای نوشته بود که دولت بایدن در حال بررسی پاسخ به محدودیت‌های طالبان علیه زنان است.

پولیتیکو نوشته است که دولت ایالات متحده برای اجتناب از گسست ارتباط شکننده‌ای که با حاکمان افغانستان دارد، اهرم فشارهای محدودی در اختیار دارد و به همین دلیل در حال بررسی دقیق امکانات خود برای پاسخ دادن به محدودیت‌های جدید طالبان بر حقوق زنان در افغانستان است.

به‌باور نویسنده، دلیل این تأخیر و تردید در مجازات طالبان اجتناب از خطر فروپاشی روابط شکننده‌ی ایالات متحده با حاکمان فعلی افغانستان است.

نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام فعلی دولت و یک مقام سابق که در جریان مذاکرات هستند نوشته است که واکنش‌های پیشنهادی شامل تحریم‌های اقتصادی جدید و ممنوعیت‌های شدیدتر برای سفر رهبران طالبان به خارج از کشور و «همچنین محدود کردن انواع خاصی از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است».