آموزش دختران در افغانستان

روز جهانی آموزش؛ «رویاهای دختران افغانستان با رویاهای دختران دنیا هیچ تفاوتی ندارند»

همزمان با ۲۴ جنوری، روز جهانی آموزش، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) آموزش را حق بشر دانسته و گفته است که این حق را در هیچ سطحی نمی‌توان انکار کرد.

این نهاد امروز در توییتی نوشته است زنان و دختران افغانستان سزاوار فرصتی هستند که از ظرفیت کامل‌شان استفاده و به رشد کشورشان کمک کنند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تأکید کرده است که همه دختران در افغانستان باید از حق دسترسی به آموزش فراتر از صنف ششم برخوردار باشند تا به رویاها و توانایی‌های خود دست یابند: «آموزش به رهایی مردم از فقر و رسیدن به شکوفایی کمک می‌کند.»

از سوی هم، اندریکا راتوات، رییس بخش آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که رویاهای زنان و دختران در افغانستان با رویاهای زنان و دختران در هیچ جای دنیا تفاوتی ندارد.

آقای راتوات در توییتی نوشته است: «آن‌ها حق دارند از فرصت بهرهبرداری از قابلیت بالقوه‌ی‌شان برخوردار شوند و به شکوفایی آینده‌ی افغانستان کمک کنند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در پیامی به‌مناسبت روز جهانی آموزش، دستور منع آموزش و تحصیل برای زنان توسط طالبان را ظالمانه خوانده و خواستار لغو این ممنوعیت شده است.

امروز (سه‌شنبه، ۴ دلو/۲۴ جنوری) برابر با روز جهانی آموزش است. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) این روز را برای دختران محروم از آموزش افغانستان اختصاص داده است.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند. این گروه در تاریخ ۲۹ قوس سال جاری دختران را از رفتن به دانشگاه نیز منع کردند.