ادامه‌ی واکنش‌ها به سوزاندن قرآن؛ معترضان در چهار ولایت خواستار مجازات عاملان آن شدند

ادامه‌ی واکنش‌ها به سوزاندن قرآن؛ معترضان در چهار ولایت خواستار مجازات عاملان آن شدند

در ادامه‌ی واکنش‌ها به سوزاندن نسخه‌ی قرآن در سویدن، صدها نفر در ولایت‌های بلخ، هرات، غور و بادغیس تجمعات و راه‌پیمایی‌های اعتراضی برگزار کردند. معترضان سوزاندن قرآن را محکوم کردند و خواستار مجازات عاملان آن شدند.

معترضان امروز (جمعه، ۷ دلو) در چوک سینمای شهر هرات شعارهای «مرگ بر سویدن و مرگ بر دشمنان اسلام» را سر می‌دادند و پرچم سویدن را به آتش کشیدند. در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ نیز ده‌ها نفر در پیوند به آتش‌زدن قرآن تجمع اعتراضی داشتند.

منابع می‌گویند که این اعتراضات از سوی طالبان هماهنگی شده بود. در ولایت بلخ منابع به روزنامه اطلاعات روز گفتند که طالبان دکان‌داران شهر مزارشریف را مجبور کرده‌اند که در تجمع اعتراضی اشتراک کنند.

چند روز پیش برخی از گروه‌های افراطی راستگرا به رهبری راسموس پالودان، قرآن را در برابر سفارت ترکیه در استکهلم، پایتخت سویدن به آتش کشیدند.

کشورهای مسلمان‌نشین این اقدام را محکوم کرده‌‌اند. در افغانستان هم ده‌ها نفر از ساکنان چندین ولایت در روزهای گذشته در اعتراض به آتش‌زدن قرآن در سویدن، تظاهرات کرده‌اند.

سازمان ملل نیز گفته است که سوزاندن قرآن در سویدن، بی‌حرمتی و توهین به پیروان اسلام است و نباید آن را به آزادی بیان ربط داد.