خبرنگاران و فعالان حقوق بشر افغانستانی مقیم پاکستان: یک سال است که بی‌سرنوشت هستیم
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

فعالان حقوق بشر افغانستانی مقیم پاکستان: یک سال است که بی‌سرنوشت هستیم

شماری از فعالان مدنی و فعالان حقوق بشر افغانستان که از یک سال به این طرف در پاکستان به‌سر می‌برند، از شرایط بد روحی و اقتصادی و همچنین عدم رسیدگی به پرونده‌های‌شان شکایت دارند.

این فعالان امروز (جمعه، ۷ دلو) در یک تجمع اعتراضی در شهر اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، از سازمان‌ها و کشورهای حامی فعالان حقوق بشر خواستند که به پرونده‌های‌شان هرچه زودتر رسیدگی کرده و اسکان مجدد بدهند.

یکی از این فعالان که قطع‌نامه‌ی معترضان را می‌خواند، گفت که در نظام جمهوریت رسانه‌های آزاد و فعالیت جامعه مدنی از بزرگ‌ترین دستاوردها به حساب می‌آمدند که با هیچ کشور همسایه و منطقه قابل مقایسه نبود، اما با فروپاشی جمهوریت، فصل آزادی بیان و رسانه‌های دیموکراتیک و مجاری حقوق بشری و شبکه‌های جامعه مدنی بسته شده و در دامن افراطیت سقوط کرده است.

طبق این قطع‌نامه، خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر از این تحول متأثر شده و مجبور به ترک کشور شده‌اند. این فعالان حقوق بشر می‌گویند که تعدادشان به ۱۶۵ مرد و ۱۱۰ زن می‌رسد و از ماه‌ها به این طرف در وضعیت رقت‌بار به‌سر می‌برند و با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

آن‌ها از نهادها و کشورهای مدافع حقوق بشر خواسته‌اند که در راستای رهایی همکاران زندانی‌شان از زندان طالبان تلاش کرده و از عملکردهای محدودکننده‌ی طالبان چشم‌پوشی نکنند.

این درحالی است که چند روز پیش «خانه آزادی» مستقر در امریکا در گزارشی گفت که مدافعان حقوق بشر در افغانستان و خارج از این کشور با تهدیدهای مداوم، از جمله بازداشت‌های خودسرانه، آدم‌ربایی، شکنجه، زندان و خشونت علیه اعضای خانواده‌های‌شان مواجه هستند.