دستور تازه‌ی طالبان به کارمندان زن شفاخانه‌های کابل: «حجاب کامل» را رعایت کنید

دستور تازه‌ی طالبان به کارمندان زن شفاخانه‌های کابل: «حجاب کامل» را رعایت کنید

ریاست دعوت و ارشاد وزارت صحت عامه‌ی طالبان به زنان کارمند در چوکات این وزارت و شفاخانه‌های شهر کابل هدایت داده است که در محیط کاری‌شان حجاب را به‌گونه‌ی کامل رعایت کرده و ماسک بپوشند.

محمدقاسم حقانی، رییس دعوت و ارشاد وزارت صحت عامه‌ی طالبان در نامه‌ای عنوانی ریاست عمومی طب معالجوی، نوشته است که براساس ارزیابی‌های انجام‌شده، کارمندان زن این وزارت از مدتی به این طرف حجاب را مراعات نکرده‌اند.

حقانی در این نامه که به تاریخ ۱۲ جدی امسال نوشته و به تازگی رسانه‌ای شده است، به کارمندان زن تمام مدیریت‌ها، آمریت‌ها و ریاست‌های این وزارت دستور داده است که حجاب کامل را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند.

تصویری از حجاب و ماسک مورد نظر طالبان در این نامه پیوست شده و به سایر ادارات زیرمجموعه‌ی وزارت صحت عامه‌ی طالبان تکثیر شده است. در این تصویر دیده می‌شود که طالبان حجاب کامل به رنگ سیاه را توصیه کرده و تنها بازگذاشتن چشمان زنان را مجاز دانسته‌اند.

ریاست دعوت و ارشاد وزارت صحت عامه‌ی طالبان در این نامه هشدار داده است که در صورت سرپیچی از این فرمان و مراعات‌نشدن حجاب، با زنان برخورد جدی خواهد شد.

از سوی هم، ریاست عمومی طب معالجوی این هدایت ریاست دعوت و ارشاد وزارت صحت عامه‌ی طالبان را در یک نامه‌ی جداگانه به ۲۰ شفاخانه در کابل تکثیر کرده و خواستار اجرایی‌شدن آن شده است.

در این نامه، نام‌های شفاخانه‌های ملالی زیژنتون، رابعه بلخی، ابن سینا، وزیر محمداکبر خان، جمهوریت، صحت طفل اندراگاندی، اتاترک، استقلال، صدبستر دشت برچی، ۱۰۲ بستر خیرخانه، شیخ زاید، افغان جاپان، شفاخانه نور و چند شفاخانه دیگر فهرست شده است.

منابع از وزارت صحت عامه‌ی طالبان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، صحت محتوای این نامه‌ها را تأیید می‌کنند.

روز گذشته منابع در ولایت قندهار در جنوب افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این ولایت به زنان کارمند در بخش صحت دستور داده است که بدون محرم به کار نروند. به‌گفته‌ی منابع، طالبان به کارمندان زن بخش صحت گفته‌اند که یا از کارشان استعفا بدهند یا برای‌شان محرم پیدا کنند.

طالبان در طی یک‌ونیم سال گذشته ده‌ها فرمان محدودکننده را در برابر مردم افغانستان صادر کرده‌اند. بیشتر این فرمان‌ها زنان را از کار، تحصیل و حضور در جامعه منع کرده است. طالبان یک‌ونیم ماه پیش دختران را از تحصیل و زنان را از کار در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی منع کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *