امریکا برای برخی از اعضای طالبان محدودیت ویزا وضع کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا می‌گوید که این کشور در واکنش به محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران بر اعضای فعلی یا سابق طالبان یا افراد دیگری که گمان می‌رود مسئول سرکوب زنان و دختران در افغانستان اند، محدودیت ویزا وضع کرده است.

در بیانیه‌ای بلینکن که دیروز (چهارشنبه، ۱۲ دلو) منتشر شده، آمده که ممکن است اعضای نزدیک طالبان نیز مشمول محدودیت‌های ویزا شده باشند.

در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا از اعضای طالبان نام برده نشده است.

او اضافه کرده است که آخرین فرمان‌های طالبان، زنان را از ورود به دانشگاه‌ها و همکاری با سازمان‌های غیردولتی منع می‌کند و محدودیت‌های قبلی را بیشتر کرده است.

وزیر امور خارجه‌ی امریکا گفته است که طالبان با این تصمیمات بار دیگر بی‌توجهی خود را به رفاه مردم افغانستان نشان داده‌اند.

او تصریح کرده است که تا اکنون اقدامات طالبان بیش از یک میلیون دختر و زن جوان را از تحصیل محروم کرده و زنان بیشتری را از کار دور نگهداشته‌ است.

به‌گفته‌ی وزیر خارجه‌ی امریکا، این اعداد تنها با گذشت زمان افزایش می‌یابند و بحران‌های اقتصادی و انسانی اوضاع افغانستان را بدتر می‌کند.

به‌گفته‌ی او، آموزش با کیفیت، ایمن و فراگیر زنان و دختران و مشارکت نیروی کار زنان برای رشد و تقویت اقتصادها، کاهش نابرابری و تقویت ثبات ضروری است.

در بخشی از بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که طالبان تا زمانی که به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه‌ی افغان‌ها از جمله زنان و دختران احترام نگذارند، نمی‌توانند انتظار احترام و حمایت جامعه‌ی جهانی را داشته باشند.

او در عین حال گفته است که در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای امریکا رویکردی را ادامه می‌دهد که برای طالبان روشن می‌کند که اقدامات این گروه هزینه‌هایی همراه خواهد داشت و راه را برای بهبود روابط با جامعه‌ی بین‌المللی بسته خواهد کرد.