بدخشان

باشندگان «نسی» بدخشان: از ممنوعیت ازدواج جوانان شیعه و سنی «شوکه» شده‌ایم

مولوی جمعه فاتح ولسوال طالبان برای ولسوالی نسی درواز و فرمانده نظامی این گروه برای پنج ولسوالی مرزی دروازها در ابلاغیه‌ای، ازدواج جوانان شیعه و سنی را در ولسوالی نسی درواز ممنوع اعلام کرده است.

در این ابلاغیه که از روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۳ دلو) به این طرف در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، دلیل ممنوعیت ازدواج جوانان شیعه و سنی، «ملحوظات دینی و عقیدتی» عنوان شده است.

در ابلاغیه آمده است که هیچ یک از افراد «اهل سنت والجماعت» نمی‌تواند به اهل تشیع دختر بدهد و یا از آن‌ها برای پسر خود دختر بگیرد.

منابع مردمی در ولسوالی نسی درواز صحت این ابلاغیه را به روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده، می‌گویند که این ابلاغیه از سوی امامان مساجد برای نمازگزاران در روستاهای این ولسوالی ابلاغ شده است.

در این ابلاغیه برای ازدواج جوانان شیعه و سنی شرط گذاشته شده است. در ابلاغیه آمده است در صورتی که ازدواج طرفین (دختر و پسر) [از دو مذهب متفاوت] مشروط به پذیرش عقیده‌ی جانب مقابل باشد، موضوع باید با دفتر ولسوالی یا دادگاه شریک ساخته شود.

یک باشنده‌ی روستای «زَغر» ولسوالی نسی درواز می‌گوید که ساکنان این روستا از این تصمیم طالبان «ناراحت» شده و آن‌را عاملی برای ایجاد اختلاف میان ساکنان این ولسوالی می‌دانند.

او گفت: «مردم نسی و دیگر ولسوالی‌های درواز صدها سال است که باهم مثل یک خانواده زندگی می‌کنند و هیچ فرقی میان شیعه و سنی در میان آنان وجود ندارد. این تصمیم آزردگی‌هایی را در میان مردم ایجاد می‌کند.»

خواجه سید (اسم مستعار) یکی از ساکنان روستای «جَوَی» ولسوالی نسی درواز می‌گوید که از این تصمیم طالبان که هیچ جنبه‌ی دینی و شرعی ندارد، «شوکه و متعجب» شده است.

او به روزنامه اطلاعات روز گفت: «این تصمیم‌های ناسنجیده تضاد و نفاق را میان مردم ایجاد می‌کند. فرقی میان سنی و شیعه وجود ندارد. صدها خانواده از شیعه و سنی در نسی باهم پیوند خویشاوندی برقرار کرده‌اند که از زندگی‌شان راضی و خوشحالند.»

مسئولان محلی طالبان در ولسوالی نسی می‌گویند که مردم از این ابلاغیه برداشت نادرست کرده‌اند و همچنین ابلاغیه‌ی نشرشده در رسانه‌ها را «دست‌کاری‌شده» می‌دانند، اما برای اثبات این ادعای‌شان هیچ سندی ارائه نمی‌کنند.

با این حال، منابع می‌گویند که طالبان به باشندگان ولسوالی نسی درواز هشدار داده‌اند که در صورت سرپیچی از این دستور، با برخورد جدی مواجه خواهند شد.

ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان موقعیت دارد. این ولایت ۲۸ ولسوالی دارد. در ولسوالی‌های زیباک، نسی، شکی، مایمی، درایم، شغنان، اشکاشم و واخان بدخشان شیعیان، از جمله شیعیان اسماعیلی زندگی می‌کنند.