اسماعیل مشعل

ریچارد بنت خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط اسماعیل مشعل شد

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در مورد بازداشت اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه معترض به منع آموزش زنان، توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط او شده است.

بنت امروز (جمعه، ۱۴ دلو) در رشته‌توییتی نوشته است که هدف قراردادن و سرکوب فعالیت‌های مدنی مسالمت‌آمیز غیرقابل قبول و مغایر تعهدات بین‌المللی افغانستان است.

او همچنین به مقام‌های طالبان یادآوری کرده است که آموزش بدون تبعیض برای همه یک امتیاز نیست، بلکه یک حق است.

گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل نوشته است: «آن‌ها [طالبان] تعهداتی برای حمایت و ترویج این حق دارند، از جمله لغو ممنوعیت تحصیل دختران و بازکردن فضا برای فعالیت‌های مدنی صلح‌آمیز.»

این درحالی است که اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه روز گذشته از سوی طالبان در کابل بازداشت شد. او از چند روز به این طرف در اعتراض به ممنوعیت آموزش دختران، به دوست‌داران کتاب در جاده‌های کابل کتاب هدیه می‌داد.

مشعل قبلا در یک برنامه زنده تلویزیونی در واکنش به ممنوعیت آموزش زنان، اسناد تحصیلی‌اش را نیز پاره کرده و گفته بود در کشوری که دختران اجازه‌ی تحصیل نداشته باشد، او نیز دست از تدریس بر می‌دارد.

عبدالحق حماد، رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه معترض به منع آموزش دختران در افغانستان را به «اقدامات تحریک‌آمیز» در برابر نظام طالبان متهم کرده است.

حماد پنج‌شنبه شب در رشته‌توییتی نوشته است که اسماعیل مشعل خبرنگاران زیادی را دور خودش جمع کرده و بر روی جاده ازدحام ایجاد کرده بود. او بازداشت مشعل را تأیید کرده و نوشته است: «نهادهای امنیتی او را برای تحقیق برده‌اند.»