هرات، بازاری که به ایران دالر صادر می‌کند
عکس: آرشیف

طالبان برای انتقال دالر از مرزهای زمینی و هوایی کشور محدودیت وضع کردند

دفتر نخست‌وزیر طالبان برای جلوگیری از قاچاق ارز از افغانستان محدودیت جدیدی وضع کرده که براساس آن، شهروندان نمی‌توانند از مرزهای زمینی بیشتر از ۵۰۰ دالر و از طریق میدان‌های هوایی بیشتر از پنج هزار دالر را انتقال دهند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دلو) اعلامیه‌ای شش ماده‌ای نخست‌وزیر این گروه درباره‌ی جلوگیری از قاچاق ارز، طلا و سنگ‌های قیمتی را منتشر کرده است.

دفتر نخست‌وزیر طالبان تأکید کرده است که تمامی شهروندان در هنگام معاملات از پول افغانی استفاده کنند.

در ماده‌ی دوم این اعلامیه آمده است که هیچ‌کس نمی‌تواند بیش از پنج هزار دالر را از طریق میدان هوایی و بیش از ۵۰۰ دالر را از طریق مرزهای زمینی انتقال دهند. در گذشته انتقال ۲۰ هزار دالر از افغانستان مجاز بود.

طالبان برای تخلف از این مقررات خود مجازات نیز وضع کرده و گفته‌اند که اگر کسی هنگام انتقال یک میلیون دالر گرفتار شود، یک سال زندانی خواهد شد و همچنین اگر پول کم‌تر از یک میلیون دالر باشد، فرد حامل در قبال هر لک دالر یک ماه زندانی می‌شود.

در اعلامیه‌ی دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده است که هر پول و طلایی که از متخلفین ضبط شود با تأیید این دفتر به بانک مرکزی افغانستان سپرده خواهد شد.

طالبان ورود ارزهای کشورهای همسایه به کشور را نیز ممنوع کرده‌اند. این در حالی است که در برخی از ولایت‌های مرزی پول ایران و پاکستان چلش دارند.

این گروه در اخیر گفته است که پیشگیری از قاچاق ارز، طلا، سنگ‌های قیمتی و آثار تاریخی در سراسر کشور بر عهده اداره‌ی استخبارات، وزارت‌های دفاع و داخله‌ی طالبان است.

طالبان در حالی برای جلوگیری از قاچاق دالر از افغانستان محدودیت شدیدتر وضع کرده که پاکستان ادعا دارد از آن کشور دالر به افغانستان قاچاق می‌شود.

صرافان پاکستانی پیشتر گفته بودند که روزانه ۱۵ میلیون دالر از پاکستان به افغانستان منتقل می‌شوند.

همزمان ادعا می‌شود که دالر از افغانستان به ایران قاچاق می‌شود.

افغانستان پس از روی کارآمدن طالبان با بحران نقدیندگی مواجه شد. ذخایر دالری این کشور در خارج مسدود شد و قیمت پول افغانی در برابر دالر به‌شدت کاهش یافت.

اما در این یک‌ونیم سال بیش از یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دالر کمک‌ نقدی نیز وارد افغانستان شده و این کمک‌ها بر ثبات ارزش پول افغانستان تأثیر مثبت گذاشته است.