زنگ آغاز مکاتب در بلخ

زنگ آغاز مکاتب در بلخ، فاریاب و قندوز؛ دختران دوره‌ی لیسه نمی‌توانند به مکتب بروند

مسئولان محلی طالبان در ولایت‌های بلخ، فاریاب و قندوز زنگ آغاز مکاتب در سال آموزشی ۱۴۰۲ خورشیدی را بدون حضور آموزگاران زن، نواختند.

مسئولان محلی طالبان امروز (سه‌شنبه، ۱ حمل) در همایش‌های جداگانه در شهرهای مزارشریف، میمنه و قندوز گفتند که درس‌های حضوری دانش‌آموزان پسر و دختران پایین‌تر از صنف ششم در مکاتب این ولایت آغاز شده است.

آن‌ها اما در مورد حضور دختران بالاتر از صنف ششم در مکاتب ولایت بلخ هیچ چیزی نگفتند، اما باشندگان این ولایات از طالبان می‌خواهند که به دختران بالاتر از صنف ششم نیز اجازه بدهند به مکتب بروند.

در ولایت فاریاب، مسئولان معارف طالبان خطاب به آموزگاران و دانش‌آموزان گفتند که سیرت و صورت‌شان را مطابق سنت پیامبر اسلام عیار و به مکتب حاضر شوند.

حفیظ‌الله معتصم‌بالله، رییس معارف طالبان در فاریاب بر جذب بیشتر آموزگاران دینی و اولویت دادن به مضامین دینی در مکاتب تأکید کرد.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ خورشیدی، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند.

سخن‌گویان و مقام‌های طالبان بارها در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف گفته‌اند که ممنوعیت آموزش دختران دایمی نیست و روی طرزالعمل حضور دختران در مکاتب کار می‌کنند.

اما با گذشت بیش از یک‌ونیم سال از غیبت تحمیلی دختران در مکاتب، طالبان هنوز طرزالعمل مورد نظرشان را نهایی نکرده و تاریخ مشخصی را برای بازگشایی مکاتب دخترانه تعیین نکرده‌اند.