UNICEF/UN0627014/Haya Burhan

یونیسف ادامه‌ی محرومیت دختران از آموزش را تصمیم «کوته‌فکرانه»ی طالبان خواند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به تصمیم طالبان مبنی بر ادامه‌ی محرومیت دختران از آموزش در افغانستان اعتراض کرده و آن‌را «عمیقا ناامیدکننده» خوانده است.

یونیسف امروز (سه‌شنبه، ۱ حمل) در بیانیه‌ای، همچنین گفته است که این تصمیم «ناروا و کوته‌فکرانه» امیدها و رویاهای بیش از یک میلیون دختر دانش‌آموز را درهم کوبیده و «نقطه‌ی عطف تلخ دیگری در تضعیف مداوم حقوق دختران و زنان در سراسر کشور است».

طبق این بیانیه، دختران در سراسر افغانستان بیش از سه سال است که به‌دلیل همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های طالبان از آموزش باز مانده‌اند و این محرومیت بر روان، رفاه کلی و آینده‌ی دختران صدمه رسانده است.

یونیسف در این بیانیه نوشته است: «دختران و نوجوانان، از جمله افراد دارای معلولیت حق تحصیل دارند. جلوگیری از یادگیری دختران نیز پیامدهای گسترده‌ای برای اقتصاد و نظام سلامت کشور خواهد داشت.»

براساس آنچه که در این بیانیه آمده است، دختران در افغانستان از یونیسف می‌خواهند تا راه‌حل های عملی برای آموزش آن‌ها پیدا کند. مریم، دانش‌آموز صنف ششم به یونیسف گفته است: «رفتن به مکتب نور زندگی است. اگر به مکتب نرویم، زندگی ما تاریک خواهد شد.»

با این حال، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) گفته است که در کنار هر دختر و زنی در افغانستان می‌ایستد و از طالبان می‌خواهد که به تمام دختران اجازه دهند تا به مکتب بازگردند.

یونیسف تأکید کرده است: «دختران باید اجازه داشته باشند که به تحصیلات خود ادامه دهند، از سلامت روان خود محافظت و به آینده‌ی کشور خود کمک کنند.»

به تازگی دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز سیاست‌های طالبان در برابر آموزش و کار زنان را «تبعیض‌آمیز» خوانده و از این گروه خواسته است تا اجازه بدهند دختران به مکتب بازگردند.

این درحالی است که انتظار می‌رفت با آغاز سال آموزشی جدید، طالبان به دختران بالاتر از صنف ششم نیز اجازه‌ی رفتن به مکتب بدهند.

اما مسئولان این گروه امروز در ولایت‌های بلخ، فاریاب و قندوز زنگ آغاز مکاتب را بدون حضور آموزگاران زن نواخته و گفته‌اند که دانش‌آموزان پسر و دختران دوره‌ی ابتداییه می‌توانند به مکتب بروند.