باشندگان دایکندی خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه شدند

آغاز سال آموزشی؛ باشندگان دایکندی خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه شدند

همزمان با آغاز سال آموزشی جدید و نواخته‌شدن زنگ مکاتب، باشندگان ولایت دایکندی خواهان بازگشایی مکاتب، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی به‌روی دختران شدند.

باشندگان دایکندی می‌گویند که دین اسلام فراگیری علم و دانش را برای مرد و زن فرض دانسته و محروم‌کردن یک قشر جامعه از آموزش و کار، نافرمانی و پشت‌پازدن به آموزه‌های دینی است.

لعل، باشنده‌ی شهر نیلی، مرکز دایکندی می‌گوید که دختران و زنان نیمی از پیکر جامعه هستند و بدون مشارکت آن‌ها، کشور پیشرفت نخواهد کرد.

او به حمایت و تشویق دختران و نسل جوان به‌جای سرکوب و حذف از جامعه، تأکید کرده، می‌گوید که اگر هدف طالبان حکومت‌داری است باید دروازه‌های مراکز آموزشی را به‌روی دختران باز کنند، در غیر آن فاصله میان مردم و حکومت طالبان بیشتر خواهد شد.

باشندگان دایکندی می‌گویند که مردم این ولایت در جریان ۲۰ سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری در عرصه‌ی علم و دانش داشته و نمی‌خواهند کاروان دانایی‌شان متوقف بماند.

از سوی هم، دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم، در اعتراض به ادامه‌ی محرومیت از آموزش، طالبان را به زن‌ستیزی متهم می‌کنند.

فاطمه میرزایی، یکی از دختران دانش‌آموز می‌گوید که حدود سه سال می‌شود دختران دوره‌های متوسطه و لیسه به‌خاطر همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های طالبان به مکتب رفته نتوانسته‌اند. به‌گفته‌ی او، ادامه‌ی خانه‌نشینی روی روان دختران تأثیر گذاشته و بیشتر آن‌ها دچار افسردگی شده‌اند.

دریا، یکی از دختران دانش‌آموز می گوید که محدودیت‌های طالبان علیه دختران و زنان باعث افزایش خشونت‌های خانوادگی و گسترش دامنه‌ی فقر میان خانواده‌ها شده است.

او گفت که شماری از خانواده‌ها به‌دلیل شرایط بد اقتصادی دختران‌شان را به ازدواج‌های زیر سن مجبور کرده‌اند. این دانش‌آموز از طالبان خواست که هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بازگشایی کنند.

این درحالی است که امروز زنگ مکتب از سوی مسئولان محلی طالبان در ولایت دایکندی نواخته شد. مسئولان معارف طالبان در این ولایت بر تغییر ذهنیت دانش‌آموزان به سوی آموزه‌های دینی تأکید کردند، اما در مورد آمادگی‌ها برای بهبود کیفیت درسی مکاتب چیزی نگفتند.

رحمت‌الله مدثر، رییس معارف طالبان در ولایت دایکندی در محفل آغاز سال جدید آموزشی گفت که دروازه‌های مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم تا اطلاع بعدی همچنین مسدود خواهد بود.

مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم از ۲۴ ماه اسد ۱۴۰۰ خورشیدی، زمانی که طالبان به قدرت رسیدند، مسدود است. دانشگاه‌ها نیز اواخر ماه قوس سال گذشته به‌روی دانشجویان دختر مسدود شد.