photo: Oliver Contreras/Pool via REUTERS

خروج امریکا از افغانستان؛ مک کال: عدم توضیح بلینکن اهانت به کنگره است

مایکل مک کال، رییس کمیته‌ی امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی این کشور را تهدید کرده است که اگر درباره‌ی تلگراف محرمانه‌ی مربوط به خروج ایالات متحده از افغانستان، به قانون‌گذاران امریکایی توضیح ندهد، با اتهام «اهانت به کنگره» مواجه خواهد شد.

به گزارش رویترز، در نامه‌ی مک کال به بلینکن که دیروز (دوشنبه، ۱۸ ثور) منتشر شد، نوشته شده است که اطلاعات ارائه‌شده در مورد تلگراف محرمانه‌ی موسوم به «کانال مخالف» که در جولای ۲۰۲۱ ارسال شده، پاسخ وزارت‌خانه به این تلگراف، برای کمیته قناعت‌بخش نیست.

کمیته در ماه مارچ احضاریه‌ای را برای بدست‌آوردن اطلاعات درباره‌ی این تلگراف صادر کرده بود.

«کانال مخالف» به مقام‌های وزارت خارجه اجازه می‌دهد تا مستقیما با مقام‌های ارشد ارتباط برقرار کنند. وال‌استریت جورنال در آگست ۲۰۲۱ در مقاله‌ای نوشت که در این تلگراف به مقام‌های ارشد در مورد سقوط احتمالی کابل بلافاصله پس از خروج نیروهای امریکایی هشدار داده شده بود.

وزارت امور خارجه‌ی امریکا می‌گوید به‌منظور حفظ هویت کسانی که از کانال مخالف استفاده می‌کنند، برخی از اطلاعات را تنها می‌توان با مقام‌های ارشد به اشتراک گذاشت.

ودانت پاتل، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا به خبرنگاران گفت: «از نظر ما، در مورد درخواست‌های نظارت قانونی کمیته، اسنادی که فراهم کردیم و توضیحاتی که ارائه دادیم کافی بوده است.»

مک کال تحقیقاتی را در مورد خروج امریکا از افغانستان آغاز کرده است.

جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها می‌گویند که هرگز گزارش کاملی از عملیات آشفته‌ای که در آن ۱۳ نظامی امریکایی در میدان هوایی کابل کشته شدند، صورت نگرفته است.

در این نامه آمده است که وزارت‌خانه باید حداکثر تا ۱۱ می در ساعت شش پس‌ازچاشت یا احضاریه را اجابت کند یا دلایل قانونی برای خودداری خود ارائه دهد.

در این نامه آمده: «همان‌گونه که در بالا ذکر شد، اگر وزارت‌خانه به تعهدات قانونی خود عمل نکند، کمیته آماده است تا اقدامات لازم را برای اجرای احضاریه‌ی خود، از جمله بازداشت شما به‌دلیل اهانت به کنگره انجام دهد.»