تنش بین ایران و طالبان؛ امیرعبداللهیان: نمی‌خواهیم حادثه‌ی تلخ مزار شریف تکرار شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران در تازه‌ترین واکنش خود در رابطه به تنش بین ایران و افغانستان بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند، گفته است که «راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد. ما نمی‌خواهیم حادثه‌ی تلخ مزار شریف تکرار شود».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر امور خارجه‌ی ایران این اظهارات را امروز (پنج‌شنبه، ۴ جوزا) در دیدار مقام‌های وزارت خارجه و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از آن کشور با سید حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران بیان کرده است.

در سال ۱۹۹۸ میلادی گروه طالبان پس از تصرف شهر مزار شریف در شمال افغانستان، به قنسولگری ایران در این شهر حمله کردند که ادعا می‌شود در آن حمله هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی کشته شده‌اند.

وزیر خارجه‌ی ایران در سخنان امروز خود همچنین گفته است: «ما در ارتباط با موضوع حق‌آبه‌ی ایران از هیرمند، گفت‌وگوهایی با مقام‌های افغانستان داشته‌ایم و معتقدیم که براساس قرارداد ۱۳۵۱ باید در این ارتباط مسیر حقوقی مورد توجه قرار بگیرد.»

او بار دیگر تأکید کرده است که مشکل حق‌آبه‌ی رود هلمند «از طریق بیانیه‌ی سیاسی» حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی پی‌گیری شود.

وزیر امور خارجه‌ی ایران به مسأله‌ی عدم تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان نیز اشاره کرده و گفته است: «ما از این‌که در افغانستان دولت فراگیر تشکیل نشده ناخرسندیم و این موضوع را به حاکمان کنونی افغانستان نیز اعلام کرده‌ایم.»

او تأکید کرده است: «ما هیأت حاکمه‌ی فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید داریم.»

به‌گفته‌ی وزیر امور خارجه‌ی ایران: «طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است نه همه‌ی آن.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که اخیرا تنش بین ایران و طالبان بر سر حق‌آبه‌ی رود هلمند افزایش یافته است.

ایران طالبان را متهم می‌کند که حق‌آبه‌ی آن کشور را مطابق با معاهده‌ی‌ سال ۱۳۵۱ خورشیدی نمی‌دهند، اما طالبان می‌گویند که به‌دلیل خشک‌سالی شدید، آب به ایران نمی‌رسد.

ایران برای بررسی ادعای طالبان مبنی بر نبود آب در بند کجکی و کمال‌خان، خواستار راستی‌آزمایی آن از سوی هیأت فنی خود شده است، اما طالبان می‌گویند به هیأت فنی ایران اجازه‌ی بازدید از این بندها را نمی‌دهند.