اطلاعات روز

روسیه: امریکا می‌خواهد از سازمان‌های تروریستی در افغانستان برای بی‌ثباتی منطقه استفاده کند

سرگئی شویکو، وزیر دفاع روسیه می‌گوید که امریکا می‌خواهد از گروه‌های تروریستی‌ای که در افغانستان حضور دارند، برای بی‌ثبات‌کردن منطقه استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، آقای شویکو امروز (پنج‌شنبه، ۴ جوزا) در نشست وزرای دفاع «سازمان پیمان امنیت جمعی» در مینسک گفت که «افغانستان همچنان کانون بی‌ثباتی است».

او افزوده است که تهدید اصلی از سوی گروه‌های مسلح غیرقانونی است که پس از تسلط دوباره‌ی گروه طالبان بر افغانستان به‌طور «قابل توجه» حضور خود را در این کشور تقویت کرده‌اند.

وزیر دفاع روسیه گفت: «ما باور داریم که ایالات متحده قصد دارد از پتانسیل این سازمان‌های تروریستی برای بی‌ثبات‌کردن اوضاع در منطقه استفاده کند.»

او افزود که به این منظور، جنگ‌جویانی از «باندهای تحت کنترل در خاورمیانه» به‌صورت مجدد در افغانستان مستقر شده‌اند.

وزیر دفاع روسیه گفته که در آینده نفوذ این جنگ‌جویان به کشورهای همسایه‌ی افغانستان برای «اقدامات تروریستی» امکان‌پذیر است.

او گفته است که در چنین شرایطی، هماهنک‌کردن تلاش‌ها در مسیر افغانستان و توجه لازم به تمرینات مشترک دو جانبه یا چندجانبه مهم است.

وزیر دفاع روسیه همچنین گفته است که کشورهای عضو سازمان ناتو به‌جای تلاش برای بازسازی افغانستان پس از خروج عجولانه از این کشور، تلاش می‌کنند که حضور نظامی خود را در منطقه‌ی آسیای مرکزی بازگردانند.

او گفته است: «ما این را تهدیدی مستقیم برای ثبات در آن‌جا و به‌طور کلی در فضای سازمان پیمان امنیت جمعی می‌دانیم.»

سازمان پیمان امنیت جمعی پیش از این نیز بارها از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود و حضور آن‌ها را تهدیدی برای کشورهای آسیای مرکزی دانسته بود.

طالبان همواره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرده‌اند و گفته‌اند که از خاک کشور، تهدیدی متوجه هیچ کشور دیگری نخواهد بود.