وزارت داخله خواهان اعدام انتحاری‌های دست‌گیر شده است

وزارت داخله‌ی کشور برای آن حمله کنندگان انتحاری که قبل از انتحار کردن دست‌‌گیر شده‌اند، تقاضای اعدام کرده است. به گفته‌ی این وزارت، در سال جاری ده‌ها عامل انتحاری و مخالف مسلح دولت دست‌گیر شده‌اند. براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت داخله در سال گذشته نیز در مناطق مختلف افغانستان ده‌ها تن از حمله کنندگان انتحاری و مخالفان مسلحی که قصد ویرانی جاده‌ها، پل‌ها ، پلچک‌ها و سایر تأسیسات عام‌المنفعه را داشته‌اند، دست‌گیر شده‌اند.

این نهاد امنیتی هنگامی ‌از ارگان‌های عدلی و قضایی ‌خواهان مجازات اعدام عاجل جنگ‌جویان طالبان شده است که حامد کرزی رییس جمهور ‌کشور دو روز پیش جهت هم‌وار ساختن راه برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان‌ و به منظور مذاکره با مقام‌های پاکستان به اسلام‌آباد رفت.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله‌‌ چهار‌شنبه (28 آگست) با وجود آن که شمار دست‌گیر شد‌گان حملات انتحاری را مشخص نکرد، با تأکید از ارگان‌های عدلی و قضایی تقاضا کرد تا در برابر عاملان انتحاری که زندانی هستند، از دل‌سوزی کار نگرفته و برای شان مجازات اعدام را صادر کنند. صدیقی گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان برای دست‌گیری این افراد قربانی بزرگی داده‌اند. صدیقی افزود: «‌تقاضای وزارت امور داخله از نهاد‌های عدلی و قضایی این است که برای آن مخالفان و به طور خاص برای آن انتحاری‌هایی که ظالم هستند و به افغان‌ها به دیده‌ی یک انسان نمی‌نگرند‌ و دستور کشتار افغان‌ها را از خارجی‌ها می‌گیرند، اشد مجازات، ‌یعنی اعدام صادر شود».

سخن‌گوی وزارت داخله این اظهارات را چند‌ساعت پس از آن نمود که گفته می‌شود شام روز سه‌شنبه یک حمله کننده‌ی انتحاری به قصد کشتن محمد اسماعیل، وزیر انرژی و آب کشور خود را در نزدیکی این وزارت‌خانه منفجر کرد.

دراین حادثه به جز خود انتحار کننده کس‌ دیگری کشته نشد؛ اما با این رویداد سکوت چند‌هفته‌ای پایتخت‌ کشور شکست. صدیقی می‌گوید که در هفته‌ی گذشته هفت تن از جنگ‌جویان طالبان با دو هزار کیلوگرام مواد منفجره‌ی پیش‌رفته در شمال شرق کشور دست‌گیر شده‌اند. در میان این دست‌گیر شدگان دو حمله کننده‌ی انتحاری نیز شامل هستند که بنا به گفته‌ی پولیس، دستور حمله به کابل را از پاکستان گرفته بودند.

صدیقی می‌گوید: «دو تن مواد انفجاری توسط منسوبان ریاست عمومی ‌استخبارات پولیس ملی در شمال کشف و ضبط شده است. این مواد توسط دشمنان مردم افغانستان در این منطقه برای ناامن ساختن ولایت‌های شمال جا‌به‌جا شده بود.» صدیقی می‌گوید که «دشمنان مردم افغانستان» می‌خواستند از این مواد برای سازمان‌دهی حملات انتحاری و انفجارهای کنار جاده‌ای استفاده کنند.

با این که حامد کرزی رییس جمهور ‌تاحد زیادی مخالفتش را با مجازات اعدام نشان داده است، وزارت داخله‌ی کشور از ارگان‌های عدلی و قضایی می‌خواهد که عاملان انتحاری بازداشت شده را اعدام کنند. آخرین‌بار مجازات اعدام در زندان پل‌چرخی کابل، در مورد شخصی به اجرا در آمد که طفلی به نام علی سینا را در ولایت هرات اختطاف کرد‌ و سپس به قتل رساند. دقیقاً معلوم نیست که چه تعداد افراد در افغانستان انتظار اجرای حکم اعدام را می‌کشند؛ اما چند‌ماه پیش یک تعداد رسانه‌های داخلی تعداد آن‌ها را صد نفر اعلام کرده بودند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *