نادر محسنی: حدود 15 هزار تن در تقلب انتخاباتی دست داشته‌اند

اطلاعات روز: نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از دست داشتن حدود 15 هزار تن در تقلب انتخاباتی خبر داده و می‌گوید که نام این افراد افشا می‌شود. این افراد شامل برخی از کارمندان دایمی و موقت کمیسیون انتخابات، کارمندان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، زورمندان محلی، مقام‌های محلی دولتی، پولیس و برخی از کارمندان ستادهای انتخاباتی هستند.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی برای بررسی تقلب‌های انتخاباتی حدود 20 روز قبل یک کمیته‌ی «حقیقت‌یاب» ایجاد کرد و اکنون کار این کمیته تقربیاً نهایی شده است. محسنی دیروز به صدای امریکا گفت که این کمیته تمام انواع تخطی و تقلب‌های انتخاباتی را بررسی کرده که بر اساس آن حدود 15 هزار تن در تقلب‌های انتخاباتی دست داشته‌اند.

او افزود، بررسی‌های این کمیته تا دو یا سه هفته‌ی آینده همراه با اسناد و شواهد در و‌ب‌سایت کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نشر می‌شود. محسنی تأکید کرد که بر اساس فیصله‌ی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، برخی از این افراد شامل لیست سیاه کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی و برخی دیگر به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

او با اشاره به این‌که شماری از تقلب‌کاران انتخاباتی دیگر از وظایف‌شان برکنار می‌شوند، گفت که این افراد با نشر نام‌های‌شان در و‌ب‌سایت کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، در لیست سیاه ملل متحد و کمیسیون‌های انتخاباتی نیز قرار می‌گیرند. محسنی افزود که این افراد در آینده در کمیسیون‌های انتخاباتی حق اجرای‌ وظیفه را نخواهند داشت.

محسنی در ادامه گفت که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی همزمان با نشر نام تقلب‌کاران انتخاباتی، پیش‌نهاد و راه‌حل‌هایی را برای اصلاح نظام انتخاباتی ارائه می‌کند. به گفته‌ی او، این راه‌حل‌ها برای نظام انتخاباتی بهتر، عادلانه و مفید خواهند بود. پس از افزایش جنجال‌های انتخاباتی منبی بر تقلب گسترده، حکومت وحدت ملی شکل گرفت.

سران حکومت وحدت ملی در روزهای اول کاری‌‌شان اعلام کردند که اصلاحات در نظام انتخاباتی را در اولویت قرار می‌دهند؛ اما با گذشت حدود 100 روز از تشکیل این حکومت، هنوز کابینه معرفی نشده است. این در حالی است که انتخابات پارلمانی نزدیک است و اعضای مجلس تأکید دارند که بدون اصلاحات در نظام انتخاباتی، این انتخابات شفاف برگزار نمی‌شود.