ولسوال دشت ارچی ولایت قندوز در حمله‌ی انتحاری کشته شد

مقام های مسئول گفته‌اند که روز جمعه ( 8 سنبله) در اثر یک حمله انتحاری بر یک مجلس فاتحه در مسجدی در ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز، ‌ولسوال دشت ارچی، محافظش و هم‌چنان 7 تن از مردم ملکی کشته شدند.

در سلسله حملات هفته‌ی گذشته‌ی شورشیان برای بی‌ثبات گردانیدن حکومت در آستانه‌ی خروج نیروهای بین‌المللی از ‌کشور در سال 2014‌، این آخرین حمله به شمار می رود. مقام ها گفته‌اند که روز جمعه گروهی از مردم در مجلس فاتحه‌ی یکی از بزرگان قومی که قبلاً وفات نموده بود، در ولسوالی دشت ارچی ولایت قندوز شرکت کرده بودند. هنگامی که مردم مسجد را ترک می‌گفتند، حمله‌ی انتحاری صورت گرفت. شیخ صدر‌الدین سعدی، ولسوال دشت ارچی با محافظش در این حادثه به قتل رسیدند. نامبرده ازسال 2002 بدین‌سو در این پست کار می‌کرد و در مبارزه علیه طالبان فعال بود. فکر می‌شود که ولسوال دشت ارچی هدف این حمله‌ی انتحاری بوده است.

عنایت‌الله خلیق، یک سخن‌گوی والی قندوز گفته است که «‌هنگامی که حمله کننده بمب‌اش را منفجر گردانید… مقام‌های ولایت درفاتحه شرکت کرده بودند».

به گزارش پولیس، در این حادثه 20 تن زخمی گردیده‌اند. تاکنون کدام گروهی مسئولیت این کشتار را به عهده نگرفته است. اما فکر می‌شود که این قتل کار گروه شورشی طالبان باشد.

تلاش طالبان برای ایجاد مرکزی در دشت ارچی

محمد انور جگدلک، والی قندوز ضمن صحبتی با دویچه وله گفته است که شیخ صدرالدین سعدی، ولسوال دشت ارچی موضع استواری در برابر مخالفان مسلح داشت. او گفت: «‌او شخص مهمی برای تحکیم امنیت بود. او خار چشم دشمن بود، از همین جهت علیه او دست به حمله‌ی انتحاری زدند».

آقای جگدلک گفت که مخالفان مسلح حکومت افغانستان می‌خواهند حضور‌شان را در شمال کشور تقویت کنند. او افزود: «‌آن‌ها بر دشت ارچی بسیار فشار وارد می‌کنند تا در آن‌جا یک مرکز‌شان را ایجاد کنند».

سرایت ناامنی‌ها به مناطق آرام‌تر

در هفته‌ی گذشته در آن ولایت‌هایی که قبلاً نسبتاً آرام شمرده می‌شدند، مقام‌های حکومتی، کارمندان مؤسسات امدادی که با حکومت کار می‌کنند و نیروهای امنیتی کشور هدف حملات شورشیان قرار گرفته‌اند. درهمین هفته‌ی گذشته، در هرات که یکی از ولایت‌های بسیار با‌ثبات کشور بوده و دارای سکتور خصوصی پررونقی است که اقتصاد ملی را تقویت می‌کند، شش مرد‌ی کشته شدند که با یک برنامه‌ی انکشافی کار می‌کردند.

میزان تلفات نیروهای امنیتی نیز دراین هفته بسیار بلند بوده است. در اثر تهاجمی برنیروهای پولیس در ولایت فراه، 15 پولیس کشته شدند. در یک حمله‌ی دیگر طالبان در ولایت غزنی بر یک پایگاه نظامی بین‌المللی چهار پولیس دیگر کشته شدند. در هلمند که یکی از مراکز نفوذ مهم طالبان به حساب می رود، چندین سرباز کشته شده‌اند.

ملکی‌ها نیز در آتش این جنگ می سوزند. درجریان هفته‌ی گذشته حدود 20 فرد ملکی کشته شده‌اند، که تنها در غزنی بیش از 50 نفرملکی زخمی گردیده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *