حکومت واردات بنزین و گازوییل ایران را متوقف کرد

دولت واردات فرآورده‌های نفتی، از جمله ‌بنزین و گازوییل، از ایران را متوقف کرده است. مسئولان گمرک ولایت نیمروز می‌گویند که ۲۰ روز قبل با پایان یافتن سال مالی، مواد نفتی صادراتی ایران متوقف شده و افغانستان برای از سرگیری واردات مواد نفتی از ایران، شرایط جدیدی گذاشته است.

ویس سلطانی، رییس گمرک نیمروز گفت که طبق تصمیم شورای وزیران، تا زمانی ‌که ایران استانداردهای بنزین و گازوییل صادراتی خود به کشور را بالا نبرد، حکومت ‌اجازه‌ی ورود به آن را نمی‌دهد. او گفت که در گذشته، حکومت از ایران بنزین با اکتان هشتاد (A80) و گازوییل‌ L62‌ وارد می‌کرد؛ اما با آغاز سال مالی جدید، اگر مواد نفتی صادراتی ایران به افغانستان مطابق استانداردهای حوزه‌ی یورو (بنزین ای ۹۲ و گازوییل بالای پنج) نباشد، این کشور دیگر از ایران مواد نفتی وارد نمی‌کند.

او گفت، هم اکنون واردات بنزین و گازوییل از ایران در هرات و فراه متوقف است و گمرکات اجازه ندارند که کامیون‌ها و نفت‌کش‌های حامل بنزین و گازوییل را اجازه‌ی ورود بدهند. در همین حال، خبرگزاری مهر ایران در گزارشی به نقل از محمد علی خاشی، مدیر‌کل گمرکات خراسان جنوبی گفته که از ابتدای ماه جدی «دولت افغانستان جلو‌ واردات تمام مشتقات نفتی از ایران به این کشور را گرفته است».

او گفته که شرکت‌های تولیدی ایران کمتر قادر به تولید مشتقات نفتی بر اساس استانداردهای جدید افغانستان هستند و در حال حاضر ۱۶۰ کامیون در استان خراسان جنوبی متوقف شده و ایران می‌خواهد که دولت افغانستان، مشکلات گمرکی این کامیون‌ها را که قبل از وضع استانداردهای جدید بارگیری کرده بودند، حل کند.

عبدالقادر جیلانی، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید که استانداردهای جدید تنها مربوط به کالای صادراتی ایران نیست، بلکه همه‌ی کالاهای‌ وارداتی از همه‌ی کشورها را در بر‌می‌گیرند. او گفت که واردات مواد نفتی بی‌کیفیت در کنار سایر مشکلات، منتج به آلودگی هوا و محیط زیست شده و جان افغان‌ها را به خطر انداخته است.

هرات و نیمروز با ایران مرز‌ مشترک طولانی دارند و بیش‌تر مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق همین مرزها انجام می‌شوند. در همین حال، داوود جهانی، از واردکنندگان مواد سوخت در هرات ‌گفته است که تاجران افغان در حال حاضر بنزین را با استانداردهای قبلی وارد می‌کنند. او گفته که از مرز سیستان و بلوچستان این مواد همه‌روزه وارد می‌شود.

نوید وفا، رییس اتحادیه‌ی واردکنندگان مواد نفتی در هرات می‌گوید که مواد نفتی صادراتی ایران در صورتی که مطابق معیارهایی که افغانستان تعیین کرده، نباشد، آن‌ها قطعا این مواد را وارد نمی‌کنند. آقای وفا اما می‌گوید که با این وجود، وارد کردن مواد سوخت با استانداردهای اروپا دشوار است و سبب بلند رفتن قیمت‌ها می‌شود. (بی‌بی‌سی)