دمپسی: برای شکست هراس‌افگنان، همکاری استخباراتی تقویت شود

اطلاعات روز: جنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا به فاکس نیوز گفته است که برای شکست هراس‌افگنان در افغانستان، نیاز به تلاش‌های بیش‌تر نیروهای امریکا و همکاری استخباراتی است. او هم‌چنان می‌گوید که پس از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، خوش‌بینی‌ا‌ی در مورد تبدیل نشدن این کشور به پناه‌گاه تروریزم وجود ندارد.

دمپسی از اظهارات اخیر باراک اوباما، رییس جمهور امریکا مبنی بر تبدیل نشدن افغانستان به پایگاه تروریستان پس از خروج کامل نیروهای خارجی، ابراز نارضایتی کرده است. باراک اوباما همزمان با پایان مأموریت جنگی نیروهای ناتو در کشور گفته بود که افغانستان دیگر به پناه‌گاه تروریزم تبدیل نمی‌شود.

مأموریت جنگی نیروهای ناتو چند هفته پیش پایان یافت و پس از آن مأموریت جدید آنان زیر نام «حمایت قاطع» برای مشوره و آموزش نیروهای امنیتی کشور آغاز شد. در همین حال، مارتین دمپسی می‌گوید که کشورش به همکاری خود با افغانستان ادامه می‌دهد و زمینه را برای پیشرفت این کشور فراهم می‌کند.

به گفته‌ی او، در حال حاضر افغانستان به‌سوی پیشرفت در حرکت است و همو‌اره تغییرات مثبتی در این کشور به چشم می‌خورند. اما راجنات سنگه، وزیر ‌داخله‌ی هند چند روز پیش در گفت‌و‌گو با رسانه‌های هندی از خروج کامل نیروهای ناتو از افغانستان ابراز نگرانی کرده و در مورد پیامدهای منفی آن هشدار داده بود.

به گفته‌ی او، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بر امنیت کشورهای آسیایی و امریکایی تأییر منفی می‌گذرد. مطابق برنامه‌ی امریکا، قرار است در پایان سال 2016 تمام نیروهای این کشور از افغانستان خارج شوند. پس از این سال حضور امریکا در کشور به سفارت و نمایندگی‌های سیاسی محدود می‌شود.

اما اشرف غنی چندی پیش گفت که امریکا در مورد خروج نهایی نیروهایش از افغانستان در پایان سال 2016، تجدید نظر کند. با این حال، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته است که در مورد خواست اشرف غنی با مقام‌های نظامی امریکا و ناتو گفت‌وگو کرده و در کل نتیجه این بود که باید از نیروهای امنیتی افغانستان در فصل جنگ حمایت شود.

جنرال دمپسی, هراس افگنان, ارتش امریکا, نیروهای خارجی, نیروهای ناتو, ترورزیم, نیروهای امنیتی, امریکا و ناتو,