سالانه هزاران شهروند به دلیل آلودگی هوا جان می‌دهند

اطلاعات روز: مسئولان اداره‌ی ملی حفاظت از محیط زیست کشور از افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، به‌ویژه کابل، ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که به همین دلیل، سالانه بیش از سه هزار شهروند جان‌های‌شان را از دست می‌دهند. به گفته‌ی آنان، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور ده درصد افزایش یافته است.

مصطفی ظاهر، رییس اداره‌ی ملی حافظت از محیط زیست دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، به‌ویژه کابل، غیر‌قابل تحمل است و حکومت برای رفع این مشکل به‌زودی اقدام کند. او دلیل عمده‌ی افزایش آلودگی هوا را استفاده از مواد سوختی غیر‌معیاری؛ مانند ذغال سنگ، چوب، رابر و پلاستیک در خانه‌ها و فابریکه‌ها عنوان کرد.

به گفته‌ی او، در حال حاضر هوای کابل و شهر جلال‌آباد نسبت به ‌شهرهای دیگر آلوده‌تر است. ‌استفاده از تیل‌های بی‌کیفیت در موترها، خرابی سرک‌ها، افزایش نفوس، وجود فابریکه‌ها، حمام‌ها و هوتل‌ها‌ عوامل اصلی آلودگی هوا در شهر کابل عنوان شده‌اند.

به نقل از رادیو آزدای، مسئولان اداره‌ی ملی حافظت از محیط زیست کشور می‌گویند که آنان در حال حاضر تلاش‌های‌شان را برای کاهش آلود‌‌گی هوا آغاز کرده‌اند. بلند بردن سطح آگاهی عامه، یکی از تلاش‌های این اداره‌ برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ عنوان شده است.

با این حال، وزارت صحت عامه می‌گوید که آلودگی هوا سبب بروز بیماری‌های خطرناک شده است. به گفته‌ی آنان، آلودگی هوا مرگ‌و‌میر کودکان و کهن‌سالان را نیز افزایش داده است. احمد جان نعیم، سرپرست این وزارت گفت که آلودگی هوا‌ امراض سرطانی و تفنسی را به‌وجود می‌آورد. نگرانی‌ از آلودگی هوا همواره در کشور وجود داشته است.

آلودگی هوا, وزارت صحت عامه, امراض سرطانی و تنفسی,