نبود سلاح‌های جدید، تلفات سربازان را افزایش داده است

اطلاعات روز: سربازان اردوی ملی در برخی از ولایت‌های کشور، نبود سلاح‌های جدید و مدرن را از عوامل اصلی افزایش تلفات نیروهای امنیتی خوانده‌اند؛ اما فرماندهی قول ار‌دوی 209 شاهین در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که در آینده‌ی نزدیک سلاح‌های جدید در اختیار سربازان قرار داده می‌شوند.

در 13 سال گذشته تعداد سربازان نیروهای امنیتی بالا رفته؛ اما نبود سلاح‌های جدید، سنگین و نبود قوای هوایی از مشکلات اصلی فراراه‌ این نیروها عنوان شده‌اند. در حال حاضر ارتش بر‌علاوه‌ی نداشتن هواپیماهای جنگی، از تانک‌های کهنه‌ی روسی که در چند‌دهه جنگ از آنان کار گرفته شده‌‌ است، در مبارزه با تروریزم استفاده می‌کند.

این تانک‌ها در جریان جنگ با طالبان تروریست به‌طور درست کار نمی‌دهند. عصمت‌الله‌، یکی از سربازان ارودی ملی در ولایت قندوز، از 5 سال به این طرف در چوکات قوای نظامی کار می‌کند، از نبود سلاح‌های پیشرفته شکایت دارد. عصمت‌الله به رادیو آزدی گفته است که در جریان جنگ سلاح‌های آنان شلیک نمی‌کند.

شماری از سربازان دیگر در شمال کشور نیز از این ناحیه شکایت دارند و می‌گویند، این مسئله باعث افزایش تلفات نیروهای امنیتی در مبازره با طالبان شده است. با این حال، زلمی ویسا، فرمانده قول اردوی 209 شاهین از موجودیت سلاح‌های جدید نزد سربازانش خبر داده و می‌گوید، به زود‌ترین فرصت سایر کمبودی‌های نظامیان نیز حل می‌شوند.

به گفته‌ی او، نیروهای ارتش از نظر کمیت تکمیل شده‌اند؛ اما از لحاظ تجهیزات نیازمندی‌هایی وجود دارند و این مشکل به‌زودی حل می‌شود. نظامیان ارتش در حالی از نبود سلاح‌های سنگین و جدید شکایت دارند که مسئولیت‌ رهبری تمام عملیات‌ها‌ چندی پیش به آنان واگذار شد. این نیروها‌ در حال حاضر با طالبان به تنهایی در نبرد هستند.