ایجاد برق بادی به ارزش 155 هزار دالر در بامیان

اطلاعات روز: به‌تازگی در ولسوالی سیغان ولایت بامیان یک پروژه‌ی ‌انرژی بادی ایجاد شده و 359 خانواده از برق آن مستفید شده‌اند. ایجاد این پروژه‌ 155 هزار دالر امریکایی هزینه برداشته و بودجه‌ی آن از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پرداخت شده است.

در این پروژه‌ سه توربین بادی استفاده شده و از آن 15 کیلووات برق تولید می‌شود. در این پروژه 120 باتری و 100 امپیر استفاده شده که 25 تا 50 سال کار می‌کنند. جواد وفا، مسئول ساحه‌ای کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به رادیو آزادی گفته است، اکثر مستفيدشدگان از این برق را خانواده‌هاى عودت کننده از کشورهاى همسایه تشکيل می‌دهند.

مردم محل از این برق رایگان استفاده می‌کنند؛ اما برای حفاظت و ترمیم آن، مقداری پول‌ ماهانه از استفاده کنندگان برق جمع‌آوری می‌شود. در همین حال، شماری از باشندگان بامیان از ایجاد این برق بادی ابراز خرسندی کرده‌اند؛ اما گفته‌اند، مشکل برق این ولایت با ایجاد یک یا دو پروژه‌ی کوچک حل نمی‌شود.

آنان از دولت خواسته‌اند که برای حل مشکلات بی‌برقی این ولایت، ایجاد بندهای برق آبی و پروژه‌های برق به وسیله‌ی انرژی باد را در بامیان گسترش دهد. بامیان از ولایت‌های مرکزی است و باشندگان این ولایت باور دارند، دولت در جریان سال‌های گذشته در بخش‌های بازسازی، ایجاد بند برق‌ها و استخراج معادن در این ولایت توجه‌ نکرده است.

در همین حال، محمد آصف مبلغ، معاون والی بامیان گفته است که موقعیت جغرافیایی بامیان برای تولید برق از طریق باد مناسب است و برای گسترش تولید برق بادی، مردم را تشویق می‌کند. اما باشندگان ولایت بامیان تأکید دارند، برای ایجاد پروژه‌‌های برق بادی در این ولایت، باید بودجه‌ اختصاص داده شود.