18 قریه در قندوز از وجود طالبان پاک‌سازی شدند

اطلاعات روز: در عملیات مشترک تصفیه‌ای نیروهای اردوی ملی زیر نام «شاهین 18» در منطقه‌ی موسوم به تاش‌گذر در مربوطات ولسوالی امام صاحب ولایت قندوز، هجده قریه از وجود شورشیان پاک‌سازی شده‌اند. وزارت دفاع دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد که این عملیات برای برقراری صلح و ثبات در مربوطات منطقه‌ی تاش‌گذر راه‌اندازی شده بود.

بر اساس این خبرنامه، در این عملیات 22 شورشی طالب کشته و 10 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. قندوز در شمال کشور از ولایت‌های ناامن است که گروه طالبان در مرکز و برخی از ولسوالی‌های این ولایت فعالیت دارند. در تابستان سال روان در این ولایت درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی و طالبان رخ داد.

در این درگیری ده‌ها شورشی طالب کشته و چندین سرباز نیروهای امنیتی نیز کشته و زخمی شدند. در حال حاضر  مسئولیت تمام عملیات‌‌‌ها بر دوش نیروهای امنیتی است. با گذشت 13 سال از حضور ناتو در کشور، درگیری در کشور هنوز پایان نیافته و نیروهای امنیتی در شماری از ولایت‌ها، از جمله ارزگان و قندهار با طالبان در حال نبرد هستند.

در خبرنامه‌ی وزارت دفاع ملی آمده است که در عملیات تصفیه‌ای اردوی ملی در مربوطات ولسوالی دهراود ولایت ارزگان 2 تن از مخالفان مسلح کشته شده‌اند. در این عملیات یک میل پیکا و 3 میل کلاشینکوف نیز به‌دست آمده‌اند. در مربوطات ولسوالی میانشین قندهار نیز در نتیجه‌ی عملیات تصفیه‌ای اردوی ملی، 2 تن مخالف مسلح کشته و زخمی شدند.

در خبرنامه آمده است، در این عملیات یک تن با 9 کیلوگرام چرس ‌بازداشت شده‌ است. کارشناسان توان‌مندی نیروهای امنیتی را در مبارزه با شورشیان طالب امیدوار‌کننده خوانده‌اند؛ اما آنان کمبود تجهیز، نداشتن سلاح‌های سنگین و قوی نبودن قوای هوایی کشور را از مشکلات نهادهای امنیتی عنوان کرده‌اند.