رییس جمهور غنی وارد عربستان سعودی شد

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور بعد‌از‌ظهر دیروز در رأس یک هیأت عالی‌رتبه‌ی دولتی به منظور غم‌شریکی و ابراز تسلیت به خاطر درگذشت ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، عازم آن کشور شد. در ترکیب این هیأت حامد کرزی، شماری از سرپرستان وزارت‌خانه‌ها و برخی از مشاوران غنی حضور دارند.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی پنج‌شنبه شب گذشته در سن ۹۰ سالگی به دلیل بیماری عفونت ریه در‌گذشت. مراسم خاک‌سپاری وی روز جمعه‌ی گذشته در ریاض برگزار شد و مراسم فاتحه‌ی او دیروز در ریاض برگزار شد. با در‌گذشت ملک عبدالله، ملک سلمان به عنوان پادشاه عربستان سعودی معرفی شده است.

پیشینه‌ی روابط ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان سعودی با افغانستان، به دهه‌ی هشتاد میلادی بر‌می‌گردد. در آن زمان آقای سلمان ابن عبدالعزیز، در جمع‌آوری پول برای مجاهدان و جنگ‌های داخلی کشور نقش اساسی داشت. رییس جمهور غنی پیش‌تر در سفرش به عربستان سعودی، با سلمان ابن عبدالعزیز دیدار و ملاقات کرد.

گفته می‌شود که سلمان از وضعیت سیاسی افغانستان شناخت دقیق دارد. روابط افغانستان و عربستان در زمان ملک عبدالله خوب عنوان شده بود و اشرف غنی پس از رسیدن به قدرت، نخستین سفر خارجی‌اش را از عربستان سعودی آغاز کرد. این دومین سفر رسمی رییس جمهور غنی به عربستان سعودی است.