معترضان در بامیان: حکومت از کشتار افراد ملکی جلوگیری کند

اطلاعات روز: صدها فعال‌ مدنى و شهروندان بامیان دیروز با راه‌اندازی تظاهراتی در مرکز این ولایت، خواستار توقف تلفات افراد ملکی در مسیر شاهراه‌های کشور شدند. آنان از دو رهبر حکومت وحدت ملی خواستند که به وعده‌های دوران مبارزات انتخاباتی‌شان در خصوص تأمین امنیت عمل کنند، تا دیگر افراد ملکی قربانی انفجار و انتحار نشوند.

معترضان هم‌چنان حادثه‌ی اخیر مسیر ولسوالی‌های جاغوری-‌گیلان را محکوم کردند. هفته‌ی گذشته بر اثر برخورد یک موتر با ماین کنار جاده‌‌ در مسیر ولسوالى‌های جاغوری-‌گيلان، ٨ باشنده‌ی جاغوری، به‌شمول پنج عضو یک خانواده، جان باختند. این حادثه اعتراض‌هایی را در کابل، غزنی و بامیان به دنبال داشته است.

جواد صادع، از فعالان مدنى باميان دیروز گفت، در چند سال اخير در دره‌ی غوربند ولايت پروان و جلريز ولايت ميدان وردک (راه‌هاى منتهى به باميان) ده‌ها مسافر توسط مخالفان مسلح دولت به قتل رسیده‌اند. او گفته است که دولت باید جلو‌ کشتار افراد ملکی را بگیرد.

در همین حال، حسین داد احمدی، از فعالان مدنی بامیان گفته است، هدف از برگزاری راه‌پیمايی، دادخواهی از قتل‌های افراد ملکی توسط تروریستان در شاه‌راه‌ها است. به گزارش روزنامه‌ی اطلاعات روز، معترضان خواهان تأمین امنیت شاهراه‌های مناطق مرکزی شدند. ولایت‌های باميان، دايکندى، غور، غزنى و ارزگان شامل این مناطق اند.

آنان با انتقاد از حکومت جدید گفتند، هنوز به امنیت شاهراه‌ها توجه نکرده است. معترضان در پایان قطع‌نامه‌ا‌ی را صادر کردند و در آن آمده است، عاملان قتل باشندگان جاغورى بازداشت و محاکمه شوند. در این قطع‌نامه به حکومت هشدار داده شده است که اگر در مورد تأمین امنیت شاهراه‌ها بی‌توجهی کند، فعالان مدنی بامیان دست به نافرمانی‌ مدنی می‌زنند.

اجرای تیاتر خیابانی ‌ضد‌‌طالبان

تعدادی از هنرمندان در تظاهرات دیروز‌ در مورد کشتار افراد ملکی از سوی طالبان در مسیر شاهراه‌ها، تیاتر خیابانی را اجرا کردند. در این نمایش هنری، شماری از بازیگران در نقش افراد طالبان مسلح با چهره‌های خشن سرنشینان موترها را پایین می‌کنند و سپس آنان را بدون کدام دلیل به گونه‌ی بی‌رحمانه به قتل می‌رسانند.

در این نمایش، افراد مسلح پس از قتل مسافران از محل فراه می‌کنند و اجساد غیر‌نظامیان ‌روی سرک باقی مى‌مانند که در آنجا هیچ پاسگاه امنیتی وجود ندارد. معترضان پس از اجرای‌ این نمایش از حکومت جدید خواستند که برای راستای تأمین امنیت راه‌های منتهی به مناطق مرکزی، پاسگاه‌های امنیتی ایجاد کند.