تلاش‌ افغانستان و پاکستان برای تأمین امنیت دو‌سوی خط دیورند

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ سفر هیأت ده نفری متشکل از مقام‌های پولیس سرحدی به پاکستان را گام مهم برای مبارزه با تروریزم در دو‌سوی خط دیورند‌ عنوان کرده است. به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، در این سفر تلاش‌ می‌شود که میان نظامیان افغانستان و پاکستان برای مبارزه با تروریزم در دو‌سوی خط دیورند، هماهنگی ایجاد شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله دیروز گفت که هیأت افغان در این سفر برای ایجاد هماهنگی میان نظامیان افغانستان و پاکستان برای مبارزه با تروریزم در دو‌سوی خط دیورند، گفت‌و‌گو می‌کند. به روز یک‌شنبه‌ی هفته‌ی روان هیأت افغانی متشکل از مقام‌های پولیس سرحدی به رهبری شفیق فضلی، فرمانده عمومی پولیس سرحدی وارد پاکستان شده‌ است.

پیش از این، مسئولان امنیتی پاکستان وارد افغانستان شدند و در یک نشست در ولایت ننگرهار، با مسئولان قطعات سرحدی افغان و برخی از نمایندگان ناتو، برای مبارزه با تروریزم در دو‌سوی خط دیورند گفت‌و‌گو کرد‌ند. اخیراً سلسله گفت‌و‌گوهای مقام‌های ملکی و نظامی دو کشور برای مبارز‌ه با تروریزم افزایش یافته است.

با این حال، کارشناسان نظامی باور دارند، در این سفرها اگر گفت‌وگو بین مقام‌های دو کشور با جدیت دنبال شود، برای تأمین امنیت افغانستان و پاکستان تأثیرات مثبت را به دنبال خواهد داشت. مقام‌های حکومتی همواره حکومت پاکستان را مسئول نا‌امنی‌های کشور خوانده‌اند.

به گفته‌ی آنان، گروه‌های تروریستی ضد‌افغانستانی در مناطق امن پاکستان مرکز دارند و جنگ‌جویان این گرو‌ه‌ها از آن کشور برای ایجاد نا‌امنی به مناطق مختلف کشور فرستاده می‌شوند. حکومت پاکستان پیش‌تر عملیات نظامی را علیه شورشیان در وزیرستان شمالی راه‌اندازی کرد‌ و به دنبال آن از کشته شدن ده‌ها شورشی گزارش شد.

اما پس از آن مقام‌های حکومتی گفتند، نظامیان پاکستان تنها شورشیان ضد این کشور را هدف قرار داده‌اند. گزارش‌هایی به نشر رسیدند که استخبارات پاکستان افراد شبکه‌ی حقانی را با تجهیزات نظامی‌شان به مناطق امن این کشور انتقال داده است. این شبکه مسئولیت اکثر حملات تروریستی خونین در کابل و شماری از ولایت‌ها را بر‌عهده گرفته است.