امنیت ملی: فرمانده داعش در افغانستان کشته شد

اطلاعات روز: پس از نشر گزارش‌ها در مورد حضور داعش در کشور، برای نخستین بار یک فرمانده این گروه با پنج تن از افرادش در ولایت هلمند کشته شدند. در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های امنیت ملی به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است که این فرمانده داعش به روز دوشنبه در عملیات نظامی در مربوطات ولسوالی کجکی هلمند کشته شد.

این فرمانده داعش در کشور، ملا عبدالرووف خادم نام داشت. امنیت ملی می‌گوید که [بازداشت یا قتل] عبدالرووف یکی از اهداف نیروهای امنیتی در یک‌ماه اخیر بوده است. این فرمانده داعش در چند ماه گذشته برای این گروه در ولایت هلمند سربازگیری کرده است.

عبدالرووف از فرماندهان پیشین طالبان بود و پس از اختلاف میان رهبران این گروه، به داعش پیوست. او سپس به عنوان معاون رهبری داعش در خراسان از سوی این گروه معرفی شد. عبدالرووف پیش‌تر با انتشار ویدیویی با ابوبکر البغدادی، رهبر داعش اعلام بیعت کرد و سپس بغدادی بیعت وی را با ارسال پیامی پذیرفت.

در چند ماه اخیر گزارش‌هایی در مورد حضور افراد دولت اسلامی (داعش) در شماری از ولایت‌های جنوبی و شمالی، از جمله هلمند، سرپل، غزنی، پکیتکا و فراه نشر می‌شوند. هرچند مقام‌های امنیتی تا کنون حضور داعش در کشور را به صورت رسمی تأیید نکرده‌‌اند؛ اما از آمادگی‌شان برای مبارزه با این گروه خبر داده‌اند.

به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته شورای امنیت ملی به نیروهای امنیتی دستور داد که برای مبازه با داعش، آمادگی بگیرند. پس از آن وزارت داخله از آمادگی‌اش‌ برای مبارزه با داعش خبر داد. با این همه، کارشناسان داعش را خطری جدی می‌دانند و تأکید دارند، بدون اقدام جدی علیه این گروه، افراد آن در بهار نو حملاتی را در کشور راه‌اندازی خواهند کرد.

داعش در عراق و سوریه ظهور کرد و این گروه، در کشتار افراد ملکی در جهان کم‌سابقه خوانده می‌شود. از سوی دیگر، دولت اسلامی در نقشه‌ی خود افغانستان و ایران را به نام خراسان نام‌گذاری کرده و آگاهان مسایل نظامی باور دارند، این گروه تلاش می‌کند، خلافت اسلامی را زیر نام خراسان گسترش دهد.