ناهماهنگی و فساد، حادثات ترافیکی را افزایش داده‌اند

اطلاعت روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر با ابراز نگرانی از افزایش حادثات ترافیکی در کشور اعلام کرد، در این مورد به‌زودی گزارشی را نشر می‌کند. مسئولان این کمیسیون موجودیت فساد در اداره‌های مختلف، به ویژه ترافیک و ناهماهنگی میان اداره‌های دولتی مربوطه را از عوامل حادثات ترافیکی خوانده‌اند.

معیاری نبودن سرک‌ها و خرابی جاده‌ها، ناآگاهی رانندگان و شهروندان از قوانین ترافیکی، تیزرانی رانندگان، نداشتن جواز رانندگی، رعایت نشدن وزن مجاز وسایط باربری، کمبود رانندگان مسلکی و استفاده از مواد مخدر هنگام رانندگی از عوامل عمده‌ی دیگر افزایش حادثات ترافیکی در کشور خوانده شده‌اند.

رفع‌الله بیدار، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر به صدای امریکا گفت، اداره‌های ترافیک با رشوه‌گیری جواز رانندگی را به متقاضیان توزیع می‌کنند که این باعث افزایش حادثات ترافیکی در کشور شده است. او افزود، سالانه هزاران تن بر اثر حادثات ترافیکی در شاهراه‌های کشور جان می‌دهند.

به گفته‌ی بیدار، کمیسیون مستقل حقوق بشر گزارشی را با انجام مصاحبه با شاهدان حادثات، متضرران و خانواده‌های آنان آماده کرده و به‌زودی نشر می‌شود. این گزارش از ۳۳ ولایت تهیه شده است. بیدار گفت، بیش‌ترین حادثات ترافیکی در شاهراه‌های کابل-قندهار و هرات، کابل-مزار شریف و شاهراه کابل-تورخم رخ داده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر برای کاهش حادثات ترافیکی پیش‌نهادهایی را نیز به نهادهای مربوطه ارائه خواهد کرد. نصب سرعت‌سنج در جاده‌ها و شاهراه‌ها برای معلوم کردن سرعت موترها، استفاده‌ی رانندگان و سرنشینان از کمربند ایمنی، پوشیدن کلاه آهنی رانندگان موترسایکل و آموزش علایم ترافیکی به دانش‌آموزان مکاتب از پیش‌نهادهای این کمیسیون اند.

در جریان سال‌های گذشته، حوادث ترافیکی پس از نا‌امنی بیش‌ترین تلفات را در کشور برجای گذاشته‌اند. بر اساس آمارهای ارائه شده، از سال 2005 تا سال 2012، حدود 35 هزار تن بر اثر حادثه‌ی‌ ترافیکی در سراسر کشور جان داده‌اند. شهروندان از اداره‌های ترانسپورتی و ترافیک تقاضا دارند که برای کاهش حادثات ترافیکی، بی‌‌مسئولیتی نکنند.