وزارت دفاع: 300 شورشی طالب در عملیات ذوالفقار کشته شده‌اند

اطلاعات روز: پس از واگذاری مکمل مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای امنیتی افغانستان، درگیری این نیروها با طالبان در شماری از ولایت‌های کشور افزایش یافته است. وزارت دفاع چند روز پیش عملیات ذوالفقار را برای سرکوب طالبان در هلمند راه‌اندازی کرد و بر اساس معلومات این وزارت، تا اکنون در این عملیات 300 شورشی طالب کشته شده‌اند.

دولت وزیرى، معاون سخنگوى وزارت دفاع دیروز با تأیید این رقم تلفات طالبان در ولایت هلمند، گفت که عملیات ذوالفقار تا چند روز دیگر در این ولایت ادامه خواهد داشت. تا کنون در این عملیات تعدادی از سربازان نیروهای امنیتی نیز کشته شده‌اند؛ اما به گفته‌ی وزیری، به افراد ملکی تلفاتی وارد نشده است.

معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت که عمليات ذوالفقار برای تأمين امنيت بهتر و تصفيه‌ی هلمند از وجود مخالفان مسلح راه‌اندازی شد و در این عملیات قوای هوایی، نیروهای پولیس و امنيت ملى نیز حضور دارند. در این عملیات بر علاوه‌ی کشته شدن صدها شورشی طالب، تعداد دیگر آنان زخمی شده و هم‌چنان مقداری جنگ‌افزار به دست نیروهای امنیتی آمده‌ است.

هنوز از رقم دقیق تلفات نیروهای امنیتی در این عملیات جزئیاتی در دست نیست؛ اما وزیری گفت، در جریان ده روز گذشته، 20 تن از منسوبان و سربازان اردوی ملی در عملیات‌ها کشته شده‌اند. در حال حاضر درگیری بین نیروهای امنیتی و طالبان در هلمند در منطقه‌ی موسوم به تريخ ناور این ولایت جریان دارد.

این منطقه با ولسوالى‌هاى مارجه، نادعلى، ناوه و لشکرگاه مرکز ولايت هلمند مرز مشترک دارد و منطقه‌ی استراتژیک جنگی خوانده می‌شود. مسئولان محلی ولایت هلمند دیروز گفتند، جنگ در این ولایت بسیار به کندی پیش می‌رود؛ زیرا نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی، از احتیاط کار می‌گیرند.

هلمند در جنوب کشور از ولایت‌های ناامن است که طالبان داخلی و پاکستانی در برخی از ولسوالی‌های ولایت هلمند فعالیت دارند. نیروی 352 هزار نفری کشور در حال حاضر برای مبارزه با شورشیان در سراسر کشور به تنهایی مبارزه می‌کنند؛ اما آنان برای موفقیت در برابر شورشیان، به سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی نیاز دارند.