تأمین امنیت نیمی ‌از مراکز رای‌دهی دشوار است

مقام‌های امنیتی افغانستان اعلام کرده‌اند که ۳۴۱۰ مرکز رای‌دهی برای انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری در این کشور با تهدیدهای امنیتی رو‌به‌رو‌اند. مجبتی پتنگ، سرپرست پیشین وزارت داخله روز گذشته در نشست شورای امنیت ملی گفته است که از جمله‌ی ۶۸۴۵ مرکز رای‌دهی که از سوی کمیسیون انتخابات‌ تعیین شده‌اند، نیمی‌ از آن‌ها از امنیت کامل برخوردار‌اند. آقای پتنگ گفته که ۳۴۳۵ مرکز رای‌دهی دیگر به سه بخش تهدیدات پایین، متوسط و بلند تقسیم شده‌اند.

در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ‌به نشر رسیده‌ آمده که در نشست شورای امنیت ملی به ارگان‌های امنیتی وظیفه داده شد تا برنامه‌ی تأمین امنیت مراکز رای‌دهی را دوباره مرور کنند و زمینه‌های بهتر را به منظور برگزاری انتخابات آماده سازند.

محمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات نیز در نشست شورای امنیت ملی از مقام‌های امنیتی خواسته تا برای برگزاری انتخابات سراسری، برای تأمین امنیت بهتر بکوشند. وزارت داخله پیش از این گفته بود که تنها قادر به تأمین امنیت انتخابات در ۲۵۹ مرکز نیست. اما فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، این اعلام آمادگی‌ها را برای تأمین امنیت انتخابات از سوی مقام‌های امنیتی مبالغه‌آمیز خواند.

به گفته‌ی او، در انتخابات پارلمانی که در سال ۱۳۸۹ خورشیدی برگزار شد، نیروهای امنیتی گفته بودند، امنیت هزار حوزه‌ی رای‌گیری با خطر تهدید روبه‌رو است؛ اما عملا بیش از ۲۳۰۰ حوزه‌ی انتخاباتی در روز انتخابات به دلیل نا‌امنی بسته ماندند.

ناامنی در روند ثبت نام رای دهندگان

یک نهاد ناظر بر روند انتخابات ‌نیز به‌تازگی از مشکل ناامنی در جریان ثبت نام رای‌دهندگان ابراز نگرانی کرده است. بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان در گزارش تازه‌اش یافته است که ناامنی، روند توزیع کارت‌های رای‌دهی را در ۱۴ محل رای‌دهی در ۹ ولایت، مختل کرده که گشایش مراکز را با مشکل ‌یا تاخیر رو‌به‌رو ساخته است.

مسولان کمیسیون مستقل انتخابات نیز تأیید کرده بودند که احتمال دارد ناامنی، ثبت نام رای دهندگان در ولسوالی‌ها را با مشکل رو‌به‌رو سازد. نورمحمد نور، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز پس از نشر گزارش فیفا گفت که مشکل ناامنی سبب شده که دوازده محل ثبت نام در دوازده ولسوالی باز نشود.

قرار است شهروندان کشور در حمل سال آینده پای صندوق‌های رای بروند و رییس جمهوری آینده‌ی کشور را انتخاب کنند. هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی هم برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *