وزیر معادن: افغانستان سالانه 300 میلیون دالر از ترانزیت تاپی بهره می‌برد

اطلاعات روز: داوودشاه صبا، وزیر معادن و پترولیم اعلام کرد، با عملی شدن پروژه‌ی تاپی (انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند) حکومت سالانه تنها از بخش ترانزیت این پروژه، 300 میلیون دالر عاید خواهد داشت. او افزود که حکومت از کشورهای پاکستان و هند پول ترانزیت انتقال گاز را می‌گیرد.

صبا دیروز به صدای امریکا گفت که افغانستان از پروژ‌ه‌ی تاپی نسبت به کشورهای عضو دیگر بیش‌تر مفاد خواهد کرد. او افزود که افغانستان نسبت به کشورهای پاکستان و هند، گاز ترکمنستان را ارزان‌تر می‌خرد. وزیر معادن گفت، با عملی شدن پروژه‌ی تاپی، برای هزاران تن به شکل مستقیم و غیرمستقیم، زمینه‌ی کار فراهم می‌شود.

او افزود، برای تمام شهرهای مسیر لوله‌ی گاز تاپی در کشور گاز داده خواهد شد: گازی‌سازی منازل رهایشی، خودش پروژه‌‌ی بزرگی است که برای هزاران تن شغل دوام‌دار ایجاد می‌شود. صبا افزود، صنایع نوپای کشور به انرژی نیاز دارد و انرژی آنان نیز از گاز ترکمنستان تأمین می‌شود.

توافق‌نامه‌ی پروژه‌ی تاپی در سال 2010 بین افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند امضا شد. 8 میلیارد دالر هزینه‌ی این پروژه‌ تخمین زده شده است. با عملی شدن این پروژه، سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکمنستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند انتقال داده می‌شود.

این خط لوله‌ی گاز بعد از ۱۴۷ کیلومتر در خاک ترکمنستان، وارد افغانستان می‌شود و با عبور از ولایت‌های هرات، فراه، قندهار و هلمند، وارد پاکستان و بعد هند می‌شود. در حال حاضر سه شرکت بزرگ خارجی (توتال فرانسه، آر.‌تی. گلوبل روسیه و شرکت نفت چین) خواستار مشارکت در اجرای این طرح شده‌اند.

قرار است دو ماه بعد در بیست‌و‌یکمین نشست نمایندگان کشورهای عضو تاپی در کابل، کار اجرایی این پروژه به یکی از سه شرکت یادشده واگذار شود. تاکنون بین چهار کشور توافق‌هایی در مورد اعمار خط لوله، قمیت خرید و فروش گاز، قیمت ترانزیت گاز و قیمت انتقال گاز امضا شده است.

اما وزیر معادن گفت که تاپی یک پروژه‌ی بسیار پیچیده است و برای اجرایی شدن آن، نیاز به امضای چندین توافق دیگر است. او در ادامه افزود، مذاکرات روی پروژه‌ی تاپی دوام‌دار خواهد بود و قرار است کار این پروژه تا سال 2017 تکمیل شود. قرارداد این پروژه برای 30 سال امضا شده است.

ناامنی از مشکلات اساسی انتقال گاز ترکمنستان عنوان شده؛ اما وزیر معادن در این مورد گفت، حکومت افغانستان برای تأمین امنیت پروژهای بزرگ تجربه‌ی خوبی کسب کرده و امنیت تاپی را به‌درستی تأمین می‌کند. قرار است بیش از 7 هزار نیرو برای تأمین امنیت پروژ‌ه‌ی تاپی توظیف شود.