اشرف غنی: پناهندگان افغانستان در کشورهای همسایه‌ اذیت نشوند

اطلاعات روز: پس از افزایش آزار و اذیت پناهندگان افغانستان در دو کشور همسایه، به ویژه پاکستان، محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور دیروز به وزارت مهاجران و دعودت‌کنندگان دستور داد، برای جلوگیری از آزار و اذیت پناهندگان در کشورهای همسایه، اقدام‌های لازم را روی دست گیرد.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان و نهاد‌های تمویل‌کننده و همکار، گزارش کارکردهای‌شان را در این مورد به اشرف غنی ارائه کردند. او پس از آن گفت، برای حل مشکلات پناهندگان یک برنامه‌ی منسجم که در برگیرنده‌ی اقدام‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت باشد، روی دست گرفته شود.

به گفته‌ی اشرف غنی، در نشست آینده‌ی کابینه، مسایل مربوط به چگونکی حل مشکل پناهندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد. او افزود، در قدم نخست باید تلاش این باشد که پناهندگان افغان در کشورهای همسایه مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.

این در حالی است که در چند ماه اخیر آزار و اذیت پناهندگان افغانستان در پاکستان به گونه‌ی چشم‌گیری افزایش یافته و به همین خاطر، حدود 24 هزار پناهنده این کشور را ترک کرده‌اند. از سوی دیگر، هزاران مهاجر دارای اسناد قانونی در پاکستان، از سوی دولت این کشور به طور اجباری اخراج شده‌اند.

مشکلات پناهندگان افغان در پاکستان روز‌به‌روز در حال افزایش است و گفته می‌شود، آنان از ترس حتا از خانه‌های‌شان بیرون شده نمی‌توانند. وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان به روز شنبه اعلام کرد، روزانه 300 خانواده‌ی مهاجر افغان از پاکستان به گونه‌‌ی اجباری اخراج می‌شوند.

دولت و نهادهای حقوق بشری از حکومت پاکستان خواسته‌اند تا هرچه زودتر اخراج اجباری پناهندگان افغان را متوقف کند؛ اما هنوز از این کار جلوگیری نشده است. با این حال، قرار است در آینده‌ی نزدیک یک هیأت از سوی دولت برای حل مشکلات پناهندگان افغانستان به پاکستان اعزام شود. بیش از دو میلیون مهاجر افغان در پاکستان به سر می‌برند.