دانفورد: تلفات نیروهای امنیتی افغانستان جبران‌ناپذیراند

فرمانده ناتو در افغانستان، ضمن مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه در روزنامه‌ی گاردین در بریتانیا انتشار یافته است، هشدار داده است که میزان تلفات نیروهای اردو و پولیس ملی افغانستان «‌جبران‌ناپذیر» است. جنرال جوزف دانفورد به روزنامه‌ی نامبرده گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان شاید برای پنج‌سال دیگر به حمایت غرب ضرورت داشته باشند تا قادر گردند مسئولیت‌های‌شان را به طور کاملی انجام دهند.«‌من این را جدی می‌بینم و فرماند‌هان دیگر هم به عین ترتیب بدان نگاه می‌کنند». دانفورد میزان تلفات را صد تن درهفته گفته است. دانفورد گفت: «‌من فکر نمی‌کنم این تلفات جبران‌پذیر باشند».

جنرال دانفورد گفت:« زمان به ما خواهد گفت» که آیا ناتو در تغییر وظایفش در ماه جون از بازی کردن نقش جنگی به «‌آموزش دادن، مشورت کردن و کمک نمودن» درعملیات برحق بوده هست. او علاوه نمود: «‌من فکر نمی‌کنم بتوان این مطلب را امروز گفت».

باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده‌ی امریکا وعده نموده است که نیروهای امنیتی افغانستان در پایان سال 2014 مسئولیت‌های کامل امنیتی را در دست خواهند گرفت، هرچند قسمتی از نیروهای ناتو برای آموزش دادن باقی خواهند ماند.

دانفورد مدعی شد که به برخی از این سربازان ناتو شاید تا سال 2018 ضرورت باشد. او توضیح نمود که «‌من به انکشاف نیروهای امنیتی افغانستان به شکل واقعی آن بین سه تا پنج سال نظر دارم». جنرال علاوه نمود: «‌من اصلاً می‌خواهم درمورد مرحله‌ی پیش از رسیدن شان به آن معیاراتی صحبت کنم که اردوی افغانستان دیگر به حمایت و معاونت ضرورت نداشته باشد».

او هم‌چنان گفت که ناتو برای ایفای نقش « کمک کننده»‌اش شاید به فراهم ساختن حمایت‌های جنگی نیاز داشته باشد.

روز دوشنبه در آخرین موج خشونت‌، حمله کنندگان انتحاری طالبان با بمب، و سایر افراد مسلح‌شان که لباس پولیس افغانستان را پوشیده بودند، بریک پایگاه ایالات متحده‌ی امریکا نزدیک به مرز پاکستان حمله کردند و ده‌ها عراده وسیله‌ی نقلیه را که در آن‌جا پارک شده بودند، به آتش کشیدند.

امسال تلفات پولیس دوچند شده است

پس از واگذاری مسئولیت‌های امنیتی به افغان‌ها‌، به دلیل تجهیزات ناکافی و عدم تجربه ازج نگ در خط مقدم با طالبان، میزان تلفات پولیس کشور دوچند گردیده است. نیروهای داخلی هنوز‌هم متکی به حمایت هوایی نیروهای خارجی، به‌ویژه در مناطق دور افتاده، می‌باشند. وسایط نقلیه‌ی سبک‌وزن، آن‌ها را بیش‌تر آسیب‌پذیر می‌گرداند. حکومت از بیم این که مبادا روحیه‌ی نیروهای امنیتی را تضعیف کند، ارقام مربوط به تلفات آن‌ها را به صورت منظم انتشار نمی‌دهد.

با این‌هم عمر داوود‌زی، سرپرست جدید وزارت داخله روز دوشنبه ضمن سخن‌رانی‌ای افشا نمود که از ماه مارچ باین‌سو 1792 پولیس افغان کشته شده‌اند. این برابر با عین تعدادی که در 12 ماه پیش از آن کشته شده بودند. درسطح جهانی، این بلندترین میزان تلفات پولیس‌ها می‌باشد و این سوال را بر می‌انگیزد که حکومت بعد از پایان سال 2014، هنگامی ‌که همه نیروهای خارجی افغانستان را ترک گویند، جلو طالبان را چگونه خواهد گرفت. داوود‌زی گفت: «‌درشش ماه گذشته (هجری شمسی) 1792 پولیس جان‌های‌شان را از دست داده‌اند و 2700 تن‌شان زخمی ‌گردیده‌اند». «دویچه‌وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *