روسیه و افغانستان روابط تجاری و اقتصادی‌شان را گسترش می‌دهند

هیأتی از مقام‌های دولتی و سرمایه‌گذاران روسی که از کشور دیدار می‌کنند، با امضای تفاهم‌نامه با مقام‌های کشور اعلام کردند که روسیه افغانستان را در زمینه‌ی اقتصادی، تجاری و صنعتی یاری می‌رساند. عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد ‌در باره‌ی اهمیت این سند هم‌کاری به بی‌بی‌سی گفت که بر‌اساس این سند، روسیه افغانستان را در بخش‌های هوانوردی، ساختمانی، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، معادن و آموزش عالی کمک می‌کند. او در ادامه افزود که این یک گام مثبت در توسعه‌ی روابط میان افغانستان و روسیه است که امید است در آینده بیش‌تر گسترش یابد.

بر اساس این توافق‌ها، روسیه بند برق نغلو، درونته و گذرگاه استراتژیک سالنگ را بازسازی می‌کند. هیأت روسی نیز اعلام‌کرد که روسیه در نظر دارد پروژه‌هایی که در سال‌های حضور این کشور در افغانستان اجرا کرده، ولی در دوران جنگ‌های داخلی آسیب دیده‌اند را دوباره بازسازی کنند.

الکساندر، رییس اتاق تجارت روسیه نیز در این زمینه به بی‌بی‌سی گفت: «ما می‌خواهیم بخش دوم نیروگاه برق نغلو و سد درونته در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان را نیز بازسازی کنیم». او افزود که ایجاد خط مستقیم پرواز میان کابل و مسکو بخش دیگری از روابط اقتصادی میان دو کشور خواهد بود.

روس‌ها در زمینه‌ی ساختمان‌سازی تجاربی خوبی در افغانستان دارند و این هیأت اعلام آمادگی کرد که بار دیگر شرکت‌های ساختمان‌سازی روسی در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهند کرد. دولت امیدوار است که با اجرایی شدن این سند هم‌کاری، گام مؤثری در زمینه‌ی توسعه‌ی تجارت و سرمایه‌گذاری میان کابل و مسکو برداشته شود.

این هیأت روز دوشنبه با حامد کرزی، رییس جمهور دیدار کرد. یوری سنتیورین، معاون وزیر انرژی روسیه در این دیدار گفت که دولت روسیه، بازرگانان و سرمایه‌گذاران این کشور خواستار گسترش روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان‌اند.

حامد کرزی نیز خواستار از سرگیری پروازهای شرکت دولتی ایرو فلوت روسیه به کابل شد. هیأت متذکره فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در عرصه‌های مختلف در افغانستان مطالعه خواهند کرد. اکنون گفته می‌شود که زبان و فرهنگ روسی در حال بازگشتن به افغانستان است، جایی که روس‌ها در چارچوب اتحاد جماهیر شوروی سابق ده سال در آن درگیر جنگی ویران‌گر بودند و حالا که نیروهای غربی قصد خروج از آن را دارند، مسکو می‌خواهد نفوذ از دست رفته‌اش در افغانستان را باز یابد. روس‌ها در حال بازسازی مرکز فرهنگی خود در کابل‌اند. این مرکز در جنگ‌های مجاهدین ویران شده بود. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *