طرح ملی سازی آزمون کانکور از سوی اتحادیه‌ی استادان دانشگاه‌ها

اطلاعات روز: اتحادیه‌ی استادان دانشگاه‌های افغانستان از روند‌ برگزاری آزمون‌ کانکور فعلی انتقاد نمودند و خواهان ملی‌سازی این پروسه شدند. به گفته‌ی مسئولان اتحادیه‌ی استادان دانشگاه‌های افغانستان، آزمون کانکور فعلی ملی نبوده و در آن ازتمام ولایت‌ها و مکتب‌ها نمی‌توانند به دانشگاه‌ها راه یابند.

تاج محمد اکبر، رییس اتحادیه‌ی استادان دانشگاه‌های افغانستان در کنفرانس دیروز این اتحادیه به رسانه‌ها اعلام داشت که جهت ملی‌سازی این روند، طرح سوالات ویژه، قایل شدن ضریب اختصاصی در کانکور و برگزاری کانکور اختصاصی می‌تواند برای دانش‌آموزان ساحات جنگ‌زده که در آن امکانات درسی وجود ندارد، زمینه را برای جذب آنان مساعد و در ملی‌سازی این پروژه نیز کمک ‌نماید.

همت، یک تن از دانش‌جویان دانشگاه ‌کابل این طرح را ناقص خواند‌ و معتقد است که امتیاز دادن به یک گروه و قشر و وارد کردن افراد بی‌سواد در دانشگاه‌ها نه تنها که سویه‌ی علمی ‌دانشگاه‌ها را پایین می‌آورد، بلکه دانش‌آموزان را نیز تنبل به بار می‌آورد. این طرح در حال مطرح می‌گردد که در آزمون‌های چند‌سال قبل نیز برای عده‌‌ای از ولایت‌ها جلب و جذب‌های اختصاصی داده شده بود که با واکنش تند‌ شهروندان و نهادهای فعال مدنی مواجه شدند.

به باور اتحادیه‌ی استادان دانشگاه‌های افغانستان، نبود امکانات در مکتب‌های دور‌دست و تفاوت‌های جدی درسی مرکز نسبت به ولایت‌ها سبب می‌گردد که دانش‌آموزان ولایت‌ها در آزمون کانکور کم‌تر راه پیدا نماید. آنان ضمن درخواست توجه به مکتب‌های دور‌دست و روستا‌ها خواهان ایجاد کلاس ویژه‌ی پیش‌دانشگاهی برای دانش‌جویان این ساحات نیز شدند. این در حالی است که آزمون‌های سال‌های گذشته ثابت ساخت که ولایت‌ها نسبت به مرکز بیش‌تر تلاش و جدیت به خرچ داده‌ و بیش‌تر جذب این روند گردیده بودند.

دخالت افراد زورمند، معیاری نبودن سوالات کانکور، ترجمه‌ی سوال‌ها از یک زبان به زبان دیگر و اخذ کانکور مناطق گرم‌سیر و سردسیر در یک زمان از جمله‌ی مواردی‌اند که مورد انتقاد این اتحادیه قرار گرفتند و خواهان رفع این مشکل شدند. این اتحادیه‌ معتقد است که ایجاد کمتیه‌ی مستقل کانکور و کوتاه کردن دست زورمندان از این کمیته می‌تواند مشکل را حل نماید.

اتحادیه‌ی استادان دانشگاه‌ها ضمن تأکید برایجاد کمتیه‌ی مستقل کانکور پیش‌نهاد نمودند تا آزمون سراسری کانکور در روز واحد‌ در تمام حوزه‌ها با در نظرداشت حفظ سه چانس برای اشتراک کنندگان و انتخاب ده رشته همانند سابق صورت گیرد. وزارت تحصیلات عالی کشور انتخاب رشته‌ها را از ده به پنج تقلیل داده است.

طرح ملی‌سازی کانکور در حالی از سوی اتحادیه‌ی استادان دانشگاه کابل مطرح می‌گردد، که چندی پیش نیز وزارت تحصیلات عالی کانکور را بر‌اساس نفوس و معیار درصدی دانش‌آموزان مطرح نموده بود، که با واکنش تند اعضای مجلس نمایندگان، فعالان مدنی و تظاهرات گسترده‌ی دانش‌آموزان ولایت‌ها مواجه شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *