افغانستان دوباره به سیستم بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای پیوست

مقام‌های وزارت ترانسپورت و هوانوردی ‌از عضویت دوباره‌ی افغانستان در کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای خبر دادند. دیروز با حرکت نخستین لاری تولیدات افغانستان به سوی آسیای میانه از کابل، افغانستان دوباره به کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای TIR پیوست.

قربان حق‌جو، رییس اتاق تجارت و صنایع ‌می‌گوید اکنون افغانستان می‌تواند با ۵۷ کشور از راه زمینی بدون مانع تجارت کند. به گفته‌ی وی، اکنون بار دیگر بازارهای جهانی به روی تولیدات افغانی باز شد. آقای حق‌جو گفت: «امروز افغانستان دست و پایش باز شد، امروز دروازه‌های دنیا به روی ما باز شد. امروز ما از محدوده‌ی کشورهای هم‌سایه بر آمدیم». به گفته‌ی وی، اکنون اقتصاد افغانستان به اقتصاد جهانی نزدیک می‌شود و پس از این برای صادرات افغانستان بازار بزرگی وجود خواهد داشت.

کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای «تیر» حاوی اصولی برای آسان ساختن حمل و نقل کالاهاست که از سوی اتحادیه‌ی بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای میان کشورهای عضو اجرا می‌شود. مقام‌ها‌ می‌گویند که سیستم «تیر» یک سیستم موفق در بخش انتقال کالاها است که قواعد معین خود را دارد. به گفته‌ی آن‌ها، اکنون افغانستان با معیاری شدن سیستم گمرکات، مجهز بودن وسایل حمل و نقل، بسته‌بندی کالاها و تعهد به حمل کالاهای مجاز، شرایط عضویت در این سیستم را تکمیل کرده است.

جارالله منصوری، معاون وزارت ترانسپورت و هوانوردی ‌نیز می‌گوید که در این سیستم امنیت کالاها نیز بیش‌تر و بهتر تأمین می‌شود. به گفته‌ی وی، در این سیستم کالاها پس از مهر و لاک شدن از گمرک مبدا تا گمرک مقصد بدون کدام مانع انتقال داده می‌شوند.

بازرگانان کشور ابراز امیدواری می‌کنند که این سیستم حمل و نقل با توجه به کم مصرف بودن بر قیمت کالاها تأثیر مستقیم گذاشته و مردم نیز از آن مستفید شوند. افغانستان در سال ۱۹۸۳ به این کنوانسیون پیوسته بود؛ اما در سال‌های جنگ عضویتش به تعلیق در آمده بود. «بی‌بی‌بی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *