حکومت سخنان جنرال دانفورد را نادرست خواند

وزارت داخله ‌بخش زیاد اظهارات فرمانده عمومی ‌نیروهای ناتو در افغانستان را در مورد پولیس نادرست می‌داند. سخن‌گوی این وزارت گفته است که ‌کشور توانایی آن را دارد که امنیتش را به تنهایی تأمین کند.

جنرال دانفورد، فرمانده عمومی‌ نیروهای ناتو روز سه‌شنبه طی مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین گفته بود که تلفات نیروهای امنیتی افغانستان آن‌قدر زیاد است که «‌جبران‌ناپذیر» می‌باشد. او گفته بود که نیروهای خارجی نیاز به شرکت طولانی‌تر در عملیات جنگی دارند.

اما صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله ‌روز چهارشنبه (13 سنبله) در ارتباط با این اظهارات فرمانده ناتو گفت که نه ارقام ناتو در مورد شمار تلفات پولیس افغانستان درست است و نه ضرورت به حضور طولانی سربازان خارجی در افغانستان است. صدیقی گفت: پولیس افغان در صفوف اول جنگ درسطح جهانی در برابر خوف‌ناک‌ترین دشمن‌، یعنی تروریزم جهانی دست و پنجه نرم می‌کند و این به آن معنا است که این نیرو، قوی‌تر از هر‌وقت دیگر است. صدیقی گفت: «‌گفته‌اند که نیروهای امنیتی افغانستان هفته‌ی 100 نفر تلفات دارند. اگر هدف‌شان پولیس واردوی ملی افغانستان باشد، درست نیست و فکر نمی‌کنم واقعیت داشته باشد. آماری که ما نزد خود داریم، با چیزی که گفته شده است، متفاوت است. موضوع دومی‌ که آن‌ها مطرح کرده‌اند، این است که حضور آنان برای چند‌سال متداوم یا چند‌سال دیگر ضروری می‌باشد. من فکرمی‌کنم چهارچوبی که برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان از سوی حکومت افغانستان تعیین شده است، باید مراعات گردد».

گفته می‌شود پس از آن که انتقال مسئولیت‌ها به نیروهای افغان صورت گرفت، میزان تلفات جانی آن‌ها نیز افزایش یافته است. عمر داوود‌زی، سرپرست وزارت داخله روز دوشنبه این مطلب را افشا کرد که از ماه مارچ باین‌سو 1792 پولیس ‌کشته شده‌اند که این در سطح جهانی بلند‌ترین میزان تلفات را در نزد پولیس‌ها نشان می‌دهد.

اما جنرال دانفورد، فرمانده ناتو گفته است که هنوز پیش از وقت است که به این سوال پاسخ داده شود که آیا ناتو سر از ماه جون در تبدیل نقشش از نیروی جنگی به نیرویی که به آموزش و حمایت و معاونت نیروهای امنیتی افغانستان می‌پردازد‌، برحق هست ‌یا نه؟

اما وزارت داخله ‌به این گفته‌ی دانفورد هم اشاره نموده و می‌گوید: هرگاه به تعهدات در قسمت آموزش و تجهیز پولیس افغانستان عمل می‌شد، نه این‌قدر چالش‌های امنیتی وجود می‌داشت و نه این میزان بلند تلفات پولیس. صدیق صدیقی می‌گوید: «تعهداتی باید عملی شوند که جامعه‌ی جهانی در قسمت تجهیز، کمک و حمایت‌شان از آموزش نیروهای امنیتی ملی کرده‌اند. اگر شما به این تعهدات ببینید- تعهداتی که درشیکاگو و لزبن و توکیو شده است‌– یک کندی فوق‌العاده در عملی شدن‌شان وجود دارد. مشکل در این‌جاست که از سال 2010 وعده کرده بودند که ما به این تعداد و این کمیت مربیان و آموزگاران روان می‌کنیم؛ اما روان نکردند. وعده‌هایی که در قسمت تجهیزات برای نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته بود، عملی نشده‌اند».

وزارت داخله می‌گوید که نیروهای پولیس از وظیفه‌ی اصلی‌شان که عبارت از تنفیذ قانون می‌باشد، بازمانده و به جای آن درجنگ رویا‌روی با تروریسم درگیر شده است. درحال حاضر در 5000 ناحیه‌ی کشور پولیس ملی و محلی توظیف می‌باشند.

حکومت پیوسته برای تقویت نیروی امنیتی‌اش خواهان تجهیزات پیش‌رفته ونیروهای هوایی شده است؛ اما بنا به اظهار وزارت داخله، ائتلاف بین‌المللی با وجود تقاضا‌های مکرر کابل از برآوردن آن شانه خالی کرده است. «دویچه‌وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *