سیاف: در برابر گروه داعش ایستاده‌ایم

اطلاعات روز: عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی به هواداران و افراد وابسته به داعش در کشور هشدار داد، مجاهدین و مردم افغانستان در برابر این گروه ایستادگی می‌کنند. او افزود، در برابر گروه‌های تروریستی نو‌ظهور به هر نامی که در افغانستان فعالیت‌ کنند، سرسختانه مبارزه خواهیم کرد.

این ظهارات تند سیاف در حالی مطرح شد که اخیراً گزارش‌هایی از فعایت داعش در شماری از ولایت‌های کشور، از جلمه غزنی، هلمند، قندوز، ننگرهار، زابل و فراه نشر شده‌اند. پیش‌تر والی قندوز از حضور حدود 70 جنگ‌جوی داعش در این ولایت خبر داد و چند روز بعد از آن، 9 جنگ‌جوی این گروه در عملیات نظامی‌ای در ننگرهار کشته شدند.

پیش از این یک سخنگوی داعش در کشور بازداشت و نیز یک فرمانده این گروه در هلمند کشته شد. اما مقام‌های امنیتی هنوز فعالیت داعش در کشور را تأیید یا رد نکرده‌اند؛ اما از آمادگی جدی برای مبارزه با این گروه اطمینان داده‌اند. آنان گفته‌اند، شماری از فرماندهان طالب برای امتیازگیری از داعش، شیوه‌ی فعالیت‌شان را تغییر داده‌اند.

اما شماری از اعضای مجلس ظهور داعش و تبدیل شدن بیرق سفید به سیاه را دسیسه‌ی جدید استخبارات پاکستان خوانده‌اند. به باور آنان، پروژه‌ی طالب تکمیل شده و داعش جاگزین آن می‌شود. شماری از نمایندگان دیگر باور دارند، افراد داعش در کشور حضور دارند و آنان از طریق افغانستان می‌خواهند به کشورهای آسیای مرکزی برسند.

با این‌ حال، سیاف دیروز در یک گردهم‌آیی در هرات، عملکرد گروه داعش را سوء‌استفاده از اسلام خواند و گفت، اسلام دین دهشت و ترور نیست، بلکه دین رحمت، شفاعت و شفقت است. داعش در عراق و سوریه ظهور کرد و در قتل غیر‌نظامیان، زنان، کودکان و نقض حقوق بشر بی‌پیشینه خوانده می‌شود.