تماس تیلفونی رییس جمهور با پادشاه عربستان

اطلاعات روز: محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور کشور با سلمان ابن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی گفت‌وگوی تلیفونی کرده است. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، این دو تن شب روز دوشنبه هفته‌ی روان در تماسی تلیفونی، در مورد مسایل امنیتی منطقه و جهان رایزنی کرده‌اند.

بر اساس این خبرنامه، دوطرف در مورد مسایل افغانستان و عربستان سعودی هم گفت‌وگو کرده‌اند. اما در این مورد بیش‌تر از این جزئیات داده نشده است. این گفت‌وگو در آستانه‌ی مذاکرات صلح با طالبان انجام شده است. عربستان با پاکستان روابط نزدیک دارد و برای همکاری در روند صلح، اطمینان داده است.

هیأت طالبان چندی پیش برای گفت‌وگو با مقام‌های پاکستان به اسلام‌آباد سفر کردند. پس از آن، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت گفت، مذاکره با طالبان در آینده‌ی نزدیک آغاز می‌شود. هرچند شماری از رهبران سیاسی از صداقت پاکستان در زمینه‌ی همکاری در روند صلح اطمینان ندارند؛ اما رییس جمهور در این زمینه خوش‌بین است.

حامد کرزی در زمان حکومتش پاکستان را حامی اصلی طالبان خواند و اعلام کرد، تمام شورشیان از این کشور علیه افغانستان تمویل و تجهیز می‌شوند. او گفته بود، دولت پاکستان در بدل صلح افغانستان و دست‌کشیدن از حمایت طالبان، می‌خواهد افغانستان خط دیورند را به رسمیت بشناسد.