ریاست جمهوری: در صورت بروز هر نوع تهدید کنار سعودی ایستاده‌ایم

 

دولت افغانستان حمایت خود را از عربستان سعودی در ارتباط به جنگ جاری در یمن اعلام کرده است.

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده است: “افغانستان در دفاع از سر زمین مقدس حرمین شریفین با تمام نیرو در کنار دولت و مردم برادر و مسلمان کشور عربستان سعودی، در صورت بروز هر نوع تهدید قرار دارد.”

دفتر ریاست جمهوری افزوده است که این تصمیم با مشوره شورای سراسری علما، روحانیون و رهبران سیاسی و جهادی کشور افغانستان گرفته شده است.

بعد از اینکه شبه نظامیان حوثی قسمت‌های زیاد یمن را در تصرف خود در آوردند، عربستان سعودی ائتلاف چند کشور مسلمان را ایجاد کرده و علیه شبه‌نظامیان حوثی در خاک یمن حمله کرد.

در خبرنامه ریاست جمهوری همچنین آمده است که دولت و مردم افغانستان روابط عمیق تاریخی و دینی با کشور عربستان سعودی داشته، و دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین را دَین هر مسلمان می‌دانند.

دفتر ریاست جمهوری تاکید کرده که دولت افغانستان به اصل مردم سالاری و مشروعیت نظام قانونی در یمن باور داشته و از حکومت قانونی آن کشور حمایت می‌نماید .

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده است که با درک تجارب تلخ و ناگوار از عواقب جنگ و ناامنی، افغانستان طرفدار راه حل صلح آمیز بحران یمن بوده و از تمام کشورهای اسلامی و رهبران آنان می‌خواهد که به همکاری سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد در راستای ایجاد صلح در این کشور تلاش نمایند.

بحران یمن

بحران کنونی یمن از ماه سپتامبر و زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان حوثی، که خود را گروه انصارالله می‌نامند، با تصرف صنعا، پایتخت، عملا قدرت را در دست گرفتند و عملا اختیارات عبد ربه منصور هادی را از او سلب کردند.

آقای هادی در اوایل سال ٢٠١٢ میلادی و پس از کناره‌گیری علی عبدالله صالح از سمت ریاست جمهوری به مقام ریاست جمهوری یمن انتخاب شد.

بعد از افزایش درگیری آقای هادی به عدن در جنوب این کشور گریخت. در روزهای اخیر بین نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق که با حوثی‌ها متحد شده، و واحدهای ارتشی وفادار به منصور هادی درگیری‌های سنگین روی داده است.

بعد از اینکه شبه‌نظامیان حوثی برای تصرف عدن رهسپار این بخش از یمن شدند، عربستان سعودی عملیات هوایی را آغاز کرد. چند روز قبل نیز ملک سلمان، پادشاه عربستان گفت که حملات علیه حوثی ها را تا خنثی شدن “کودتا” در یمن ادامه خواهد داد.

ایران حمله هوای عربستان به یمن را محکوم کرده است. عربستان نیز توانسته جبهه‌ای متشکل از کشورهای عربی منطقه برای حمله به یمن سامان دهد، اما نظر اغلب کارشناسان این است که آنچه که در یمن در جریان است عمدتا مسابقه قدرت بین ایران و عربستان، به نمایندگی از دو دنیای تشیع و تسنن، برای تفوق (هژمونی) در منطقه خاورمیانه است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *