سرتاج عزیز: اسلام‌آباد و کابل باید روی پروژه‌های انرژی کار کنند

منبع: The Nation

برگردان: حمید مهدوی

سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان گفته است که پاکستان متعهد است تا با کابل روی پروژه‌های تأمین انرژی و ارتباطی که پاکستان را با آسیای مرکزی وصل می‌کند، کار کند. این سخنان را وی حین ارائه‌ی یک سمینار در انستیتوت شرق و غرب، روز سه‌شنبه ارائه کرد.

وی اضافه کرد که «افغانستان کشور هم‌سایه و برادر ما‌ست. تاریخ، دین و فرهنگ مشترک، روابط ما را مستحکم‌تر می‌سازند». وی هم‌چنین اضافه کرد، گفت‌وگوهای سه‌جانبه در مورد توافق‌نامه‌ی ترانزیتی‌–بازرگانی افغانستان و پاکستان با تاجکستان (آپتا) ادامه دارد. وی گفت: «نخست‌وزیر نواز شریف در جریان سخن‌رانی‌هایش اولویت‌های اساسی دولتش در مورد نیاز کوتاه‌مدت و دراز‌مدت به انرژی را واضح ساخته است. ما حاضریم با افغانستان به عنوان مجرای انرژی کار کنیم».

افغانستان بیش‌تر از سه دهه با جنگ و بی‌ثباتی مواجه بوده است و پاکستان به عنوان کشور هم‌سایه، نیز از این وضعیت در افغانستان در امان نبوده است. بدون شک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و شگوفا به نفع امنیت ملی پاکستان است. ما متعهد هستیم تا از تلاش‌ها در راستای مصالحه‌ی به رهبری افغانستان در این کشور حمایت کنیم.

در طول سه دهه‌ی گذشته، پاکستان با وجود کاهش کمک‌های جامعه‌ی جهانی و چالش‌های اقتصادی که خود با آن مواجه است، بیش‌ترین مهاجران را در سطح جهان در خود جای داده بود.

سرتاج عزیز گفت: «بدون در نظرداشت کسانی که تا به حال ثبت نام کرده‌اند، سه میلیون مهاجر افغان همین اکنون در پاکستان زندگی می‌کنند. ما ماه گذشته با دولت افغانستان و اداره‌ی مهاجرت سازمان ملل متحد پیمان سه‌جانبه را به امضا رساندیم که مطابق آن مهاجران افغانی تا دسامبر سال 2015 در پاکستان خواهند ماند. ما امیدواریم که در این مدت زمینه‌ی برگشت آن‌ها به کشور‌شان فراهم شود».

ما به عنوان دو هم‌سایه گزینه‌های زیادی نداریم. ما می‌توانیم روابط خوبی داشته باشیم و هم‌کاری مشترک ما را که منافع هردو طرف‌ را در بر داشته باشد، افزایش بدهیم. این همان نگرشی است که نخست‌وزیر نواز شریف در جریان صحبت‌هایش از آن سخن گفته است: «‌هم‌سایه‌های آرام و شگوفا، با داشتن روابط پایدار و هم‌کاری متقابل».

سفر چند هفته‌ پیش رییس جمهور حامد کرزی به پاکستان که به دعوت نواز شریف انجام شد‌، بخشی از این نگرش است. این سفر در ایجاد اطمینان بین دو کشور مفید واقع شد و افزایش درک متقابل، تأکید دوباره بر هم‌کاری‌های مشترک در راستای مصالحه در افغانستان و جست‌وجوی راه‌ها برای تقویت روابط دوجانبه، اهداف اصلی این سفر بودند.

نخست وزیر پاکستان هم‌چنان از تمایل این کشور برای بهبود روابط با افغانستان سخن گفت و افغانستان را شریک قوی اقتصادی‌–‌تجاری پاکستان خواند. وی گفت، پاکستان مایل است که هم‌کاری‌های اقتصادی مشترک دو‌کشور بیش‌تر روی پروژه‌های تأمین انرژی متمرکز باشند.

در دیدار وزیران مالیه‌ی دو کشور حین سفر حامد کرزی به پاکستان، هردو کشور علاوه بر تأکید بر تقویت روابط تجاری، توافق کردند تا به صورت مشترک روی یک تعداد پروژه‌های تأمین انرژی و اتصالی کار کنند. افغانستان از پاکستان دعوت کرده است تا به صورت مشترک  با دولت افغانستان روی پروژه‌ی بند برق کنر که طرح آن تکمیل شده است، سرمایه‌گذاری کند.

پاکستان، افغانستان و بانک جهانی به صورت مشترک روی پروژه‌ی اعمار خط آهنی به طول 170 کیلو‌متر که پشاور را به جلال‌آباد وصل می‌کند، کار می‌کنند. ‌این دو‌کشور هم‌چنین روی پروژه‌ی خط آهنی به طول 11.5 کیلومتر که نهایتا منطقه‌ی چمن را به قندهار وصل می‌کند نیز کار می‌کنند.

سرتاج عزیز گفت: «‌منطقه‌ی ما سرشار از منابع طبیعی است که اگر به صورت مؤثر استفاده شوند، به تمام منطقه نفع خواهند رساند. افغانستان موقعیت مهمی‌ را اختیار کرده است که آسیای مرکزی، غربی و جنوبی را با هم وصل می‌کند».

پاکستان مشتاق است تا با دولت افغانستان روی پروژه‌هایی که این کشور را با منابع انرژی در آسیای مرکزی و صل می‌کند، کار کند. افغانستان به عنوان کشوری که سه دهه جنگ و بی‌ثباتی را پشت سر گذاشته است، با چالش‌های زیادی مواجه است؛ اما این کشور می‌تواند با کار در زمینه‌های مالی، تخنیکی، زیربناها و منابع بشری این چالش‌ها را بر طرف کند. حمایت جامعه‌ی جهانی از روند بازسازی و انکشاف افغانستان مؤثر بوده است؛ اما لازم است که این تلاش‌ها در دراز‌مدت ادامه ‌یابند.

وی در ادامه افزود: «ما باور داریم که کنفرانس توکیو در مورد افغانستان گام بلندی بود که در راستای انکشاف افغانستان برداشته شد و افغانستان از کمک‌هایی که در چارچوب کنفرانس توکیو به این کشور می‌شود، نفع خواهد برد».

پاکستان با وجود منابع محدودی که در اختیار دارد، پیوسته از روند بازسازی و انکشاف افغانستان حمایت کرده است و بیش تر از 330 میلیون دالر را در پروژه‌های تحصیل، صحت و زیربنا در این کشور به مصرف رسانده است. در این شکی نیست که انرژی در بازسازی و انکشاف یک کشور نقش حساسی دارد. افغانستان به شکل ایده‌آل موقعیتی را اخیتار نموده است که عرضه کننده‌ها و تقاضا کننده‌های انرژی در منطقه و خارج از منطقه را با هم وصل می‌کند.

پروژه‌های خط لوله‌ی تاپی (تاجکستان، افغانستان، پاکستان، هند) و آسیای مرکزی، آسیای جنوبی (ساسا) نمونه‌هایی از پروژه‌هایی‌اند که نقش اتصالی افغانستان در منطقه را واضح می‌سازند.

این پروژه‌ها علاوه بر این که ‌روند بازسازی و انکشاف افغانستان را تسریع می‌‌بخشند، مزیت‌های اقتصادی دیگری نیز برای افغانستان دارند و در راه‌اندازی پروژه‌ها در بخش صنایع در افغانستان و کشورهای منطقه کمک خواهند کرد.

سرتاج عزیز گفت: «ما باور داریم که ارتباطات رو به افزایش در سطح منطقه، فرصت‌های بی‌شماری را برای کشورهای منطقه به ارمغان می‌آورند». افغانستان برای این که بتواند این نقش را ایفا کند، ضرورت دارد تا از داخل و خارج حمایت شود. صلح و ثبات داخلی این کشور در اجرای این پروژه‌ها خیلی مهم است.

انتقال موفق مسئولیت امنیتی و تأمین امنیت توسط نیروهای امنیتی افغانستان،‌ پیش‌نیاز‌های اساسی است که این کشور بتواند زمینه‌ی‌ اجرای این  پروژه‌ها در افغانستان را مهیا کند و افغانستان از کمک‌های تخنیکی در راستای آغاز، اجرا و محافظت پروژه نیز نفع ببرد.‌ حمایت سازمان‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی و… نیز می‌توانند در زمینه‌ی اجرای این پروژه‌ها نقش مهمی ‌ایفا کنند.

سرتاج عزیز در ادامه افزود: «‌ثبات صلح در منطقه می‌تواند توسعه‌ی اقتصادی در منطقه را تضمین کند‌– صلح و ثبات نه تنها در جمله‌ی منافع پاکستان است، بلکه در موفقیت روند مصالحه نیز مهم است».

پاکستان هم به نوبت خود دوست دارد تا با شریکان منطقه‌‌ای و بین‌المللی خود روی اهداف مشترک صلح، ثبات و شگوفایی درمنطقه و خارج از منطقه کار کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *