روز بی‌نان کابل؛ پیشه‌وران خواهان اصلاح قانون مالیات بر عایدات شدند

اطلاعات روز: صدها تن از پیشه‌وران در کابل دیروز با راه‌اندای تظاهرات، خواستار اصلاح قانون مالیات برعایدات شدند. آنان با شکایت از افزایش مالیات گفتند، اگر حکومت به ویژه وزارت مالیه در آینده‌ی نزدیک به خواست‌های آنان رسیدگی نکنند، به اعتراض‌های‌شان در شهر کابل ادامه خواهند داد.

همچنان در پیوند به افزایش مالیات،دیروز تمامی دکان‌های شهر کابل به ویژه نانوایی و خوراکه فروشی‌ها، از سوی صاحبان‌شان به گونه‌ی اعتراضی مسدود شدند. این مسئله مشکلات را برای شهروندان ایجاد کرد و کابل دیروز دچار کمبود نان شد. در اکثر مناطق شهر کابل به دلیل مسدود بودن دکان‌ها، مواد خوراکی یافت نمی‌شد.

پیشه‌وران هشدار دادند، اگر مالیات بر دکانداران را کاهش ندهد، بازهم دروازه دکان‌های‌شان را مسدود خواهند کرد. مطابق قانون مالیات بر عایدات، سرمایه‌گذاران کوچک که۶٠ هزار افغانی در سال عاید داشته باشند، از مالیات معاف اند؛ اما سرمایه‌گذارانی که از ۶٠ تا١۵٠ هزار افغانی درآمد دارند، باید دو هزار افغانی مالیات پرداخت کنند. هم‌چنان سرمایه‌گذارانی که از۵٠٠ هزار تا سه میلیون افغانی عاید دارند، باید ٣ درصد از فروش‌شان مالیات بدهند.

با این حال، معترضان گفتند، تاکنون مالیات شان را پرداخته اند و در حال حاضر نیز متعهد به پرداخت آن هستند، اما افزایش نا متناسب مالیات برای‌شان قابل قبول نیست. با افزایش مالیات، شماری از دکانداران قمیت جنس را در کابل بالا برده‌اند. از بودجه‌ای حدود هشت میلیارد دالر کشور، ۲ میلیارد آن از عواید داخلی به دست می‌آید.

در همین‌حال، وزارت مالیه گفته،افزایش مالیات با مشوره نمایندگان اصناف انجام شده است و به گفته‌ی این وزارت، تعدادی محدودی در این زمنیه مخالف دارند. عبدالقادر جیلانی، سخنگوی این وزارت دیروز گفت، وزارت مالیه درباره این موضوع در آینده‌ی نزدیک نشست خبری برگزار می‌کند.

شورای مرکزی اتحادیه‌ملی پیشه‌وران افغانستان پیش از اعتراض دیروز با نشر خبرنامه‌ی اعلام کرده بود، به دفاع از حقوق منافع پیشه‌وران در رابطه با بلند بردن مالیه، قیمت جواز صنفی و مشکلات صنف خبازان، روز دوشبنه 17 حمل  تمام دکان‌های شهر کابل مسدود و صاحبان آن در تظاهرات اشتراک کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *