حزب اسلامی حکمت‌یار: آماده‌ی فرستادن نیرو در حمایت از عربستان به یمن هستیم

شبه‌نظامیان تحت فرمان گلبدین حکمت‌یار از آغاز حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان با این نیروها و نیروهای دولت افغانستان در جنگ هستند. حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمت‌یار اعلام کرده که آماده است صدها نفر از اعضای گروهش را برای حمایت از عربستان سعودی به یمن بفرستد.

حمایت این گروه از عربستان سعودی در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر حکومت افغانستان نیز اعلام کرد در ارتباط با جنگ جاری در یمن، از عربستان سعودی حمایت می‌کند.

هارون زرغون، سخنگوی این حزب به بی‌بی‌سی گفت، آن‌ها این تصمیم را به این خاطر گرفته‌اند که «ایران در افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و یمن به هدایت آمریکا و روسیه خشونت‌های فرقه‌ای را دامن می‌زند». بعد از این‌که شبه‌نظامیان حوثی قسمت‌های زیاد یمن را در تصرف خود در‌آوردند، عربستان سعودی ائتلاف چند کشور را ایجاد کرده و به شبه‌نظامیان حوثی در خاک یمن حمله کرد.

روز گذشته حزب اسلامی با نشر یک خبرنامه اعلام کرد که حاضر است به حمایت از عربستان سعودی در این جنگ، صدها نفر از اعضای خود را به یمن بفرستد. آقای زرغون گفت که آن‌ها اکنون آمادگی خود را اعلام کردند و حاضرند از هر راه ممکن آن را عملی سازند.

گلبدین حکمت‌یار نامش در فهرست «تروریستان بین‌المللی» وزارت خارجه‌ی امریکا قرار دارد و گمان می‌رود که در مناطق قبایلی پاکستان مخفی باشد. جنگ‌جویان او بیش‌تر در مناطق شرقی و شمال‌شرقی افغانستان فعال هستند. جنگ‌جویان وابسته به این حزب در جنگ‌های میان‌گروهی در اوایل دهه‌ی هفتاد خورشیدی هم نقش عمده داشتند.

در حال حاضر چند شاخه‌ی حزب اسلامی با دست‌کشیدن از فعالیت‌های مسلحانه، رسما به دولت افغانستان پیوسته‌اند. هم‌چنین در گذشته نمایندگانی از سوی حزب اسلامی برای گفت‌وگو به کابل سفر کرده‌اند. حکومت افغانستان گفته است که در صورت بروز هر‌نوع تهدید، کنار سعودی ایستاده‌ایم.

بحران یمن

بحران کنونی یمن از ماه سپتامبر و زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان حوثی‌ که خود را گروه انصارالله می‌نامند، با تصرف صنعا، پایتخت، عملا قدرت را در دست گرفتند و اختیارات عبد ربه منصور هادی را از او سلب کردند. آقای هادی در اوایل سال ٢٠١٢ میلادی و پس از کناره‌گیری علی عبدالله صالح از سمت ریاست جمهوری، به مقام ریاست جمهوری یمن انتخاب شد.

بعد از افزایش درگیری، آقای هادی به عدن در جنوب این کشور گریخت. در روزهای اخیر بین نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق که با حوثی‌ها متحد شده‌ و واحدهای ارتشی وفادار به منصور هادی درگیری‌های سنگینی روی داده است.

بعد از این‌که شبه‌نظامیان حوثی برای تصرف عدن ره‌سپار این بخش از یمن شدند، عربستان سعودی عملیات هوایی را آغاز کرد. چند روز قبل نیز ملک سلمان، پادشاه عربستان گفت که حملات علیه حوثی‌ها را تا خنثاشدن «کودتا» در یمن ادامه خواهد داد.

ایران حمله‌ی هوایی عربستان به یمن را محکوم کرده است. عربستان نیز توانسته جبهه‌ای متشکل از کشورهای عربی منطقه برای حمله به یمن سامان دهد؛ اما نظر اغلب کارشناسان این است که آنچه که در یمن در جریان است، عمدتاً مسابقه‌ی قدرت بین ایران و عربستان، به نمایندگی از دو دنیای تشیع و تسنن، برای تفوق (هژمونی) در منطقه‌ی خاور میانه است. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *