عفو بین‌الملل: زنان افغان در بیرون خانه مصئون نیستند

سازمان عفو بین‌المللی در گزارش تازه‌اش نوشته است، زنانی که در افغانستان در بیرون از خانه کار می‌کنند، مصئونیت ندارند. این سازمان در مصاحبه با تعدادی از زنان فعال اجتماعی به این نتیجه رسیده که شورشیان تنها عامل تهدید و خشونت علیه زنان نیستند. به گزارش عفو بین‌الملل، در ساختار جامعه و حکومت، زنان تهدید می‌شوند و آزار جنسی و بدنی می‌بینند.

پژوهش‌گران این سازمان می‌گویند، «بی‌تفاوتی حکومت» باعث بروز تهدیدهایی علیه زنان در محیط اجتماعی شده است. به باور آن‌ها، تهدید شورشیان و تندروان از یک‌سو و معافیت عاملان خشونت علیه زنان از پی‌گرد قانونی از سوی دیگر، عرصه را برای خیلی از زنان تنگ کرده است.

به گفته‌ی مسئولان سازمان عفو بین‌الملل، عدم پی‌گیری عاملان خشونت علیه زنان در افغانستان، این سازمان را نگران کرده است. حوریه مصدق، پژوهش‌گر سازمان عفو بین‌الملل گفت: «روشی قبول‌شده در این‌جا این است که هر خانمی که بیرون از خانه می‌رود، باید مورد حمله قرار گیرد. به همین دلیل، قضایای خشونت علیه زنان پی‌گیری نمی‌شوند».

بخشی از این گزارش به آزار جنسی زنان در ساختار حکومت پرداخته است، به خصوص زنانی که در نهادهای حکومتی و امنیتی کار می‌کنند. در خیلی موارد بدرفتاری و سوء‌استفاده‌ی جنسی در محل کار در نهادهای حکومتی و امنیتی باعث شده زنان یا به خواسته‌های مأموران ارشد تن در دهند، یا هم خانه‌نشین شوند.

ماریا بشیر که تا همین چند ماه پیش یکی از عالی‌مقام‌ترین مسئولان قضایی در هرات بود، حالا پشتوانه‌ای ندارد و حکومت هم صدایش را نشنیده است. خانم بشیر، رییس دادستانی پیشین هرات گفت: «همیشه به ‌خاطر کاری که کردم، خودم و خانواده و کودکانم مورد تهدید بودیم و تا هنوز هم هستم».

ماری اکبری، فعال حقوق زن خود از نخستین بنیان‌گذاران خانه‌های امن برای زنان بی‌پناه و در معرض خشونت است. او بیش از ده سال برای زنان دادخواهی کرده، ولی این تلاش‌ها خودش را هم آرام نگذاشته است. خانم اکبری که سال‌ها از خشونت و تهدید نترسیده، حالا با انتشار گزارش سازمان عفو بین‌الملل، احساس نگرانی می‌کند.

این فعال حقوق زن گفت: «در هر گام ما خطر بوده است، همیشه، ولی من نمی‌ترسم و به راهم ادامه می‌دهم. همان‌طوری که تا حالا ادامه داده‌ام». سازمان عفو بین‌الملل از میان صدها مصاحبه‌شونده در این گزارش، ۵۰ قضیه از خشونت و تهدید علیه زنان را برجسته کرده است.

در این گزارش آمده است، زنانی که تهدید شده‌اند و آزار دیده‌اند، در اکثر موارد صدای‌شان را دولت افغانستان ناشنیده گرفته و در مواردی هم درخواست کمک به بدنامی آنان از طرف جامعه‌ی مردسالار ختم شده است. رییس جمهور اما وعده کرده که با عاملان تهدید و خشونت علیه زنان برخورد قاطع می‌کند. حالا بسیاری به این وعده‌ی رییس جمهور دل خوش کرده‌اند. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *