فراخواندن مقام‌های امنیتی به مجلس در پیوند به فاجعه‌ی بدخشان

اعضای کمیسیون‌‌های دفاعی و امنیتی مجلس نمایندگان افغانستان اوضاع امنیتی بعضی ولایت‌های کشور را در حضور مقام‌های ارشد امنیتی «شکننده» خواند‌ند.

این دو کمیسیون به دنبال حمله‌ی مرگ‌بار طالبان به ولسوالی جرم ولایت بدخشان، نورالحق علومی وزیر داخله‌، رحمت‌الله نبیل رییس اداره‌ی امنیت ملی و شیرمحمد کریمی رییس ستاد ارتش را فراخواندند. در این جلسه که رییسان شماری از کمیسیون‌های هجده‎گانه‌ی مجلس نمایندگان هم حضور داشتند، نمایندگان از این مقام‌ها خواستند که یا به مشکلات ناامنی به گونه‌ی درست رسیدگی کنند، یا استعفا دهند.

یک عضو مجلس خطاب به این مقام‌ها گفت: «شما ۳۵۰ هزار نیرو دارید. آیا طالبان و داعش طیاره (جنگنده) دارند؟ توپ دارند؟ موتر دارند؟ زره‌دار دارند؟ چه دارند؟» یک عضو دیگر مجلس گفت که نیروهای امنیتی در بدخشان ۶۲ نفر تلفات داده‌اند که باعث بالارفتن روحیه‌ی «دشمن» شده است. او پرسید که نیروهای امنیتی چه تصمیمی گرفته که این تلفات را جبران کنند و و روحیه‌ی «دشمن» را تضعیف کنند.

شماری دیگر از نمایندگان، اوضاع ولایت فاریاب در شمال کشور را هم شکننده دانستند و گفتند که شورشیان بخش‌های زیادی از این ولایت را تحت کنترول خود دارند و نیروهای امنیتی نتوانسته از گسترش حضور آن‌ها جلوگیری کنند.

شیرمحمد کریمی عوامل به دام‌افتادن نیروهای امنیتی در ولایت بدخشان را توضیح داد و گفت: «حدود ۲۵۰ نفر در لباس سیاه در تاریکی شب، هنگام تبدیلی محافظ بر پاسگاه حمله می‌کنند. محافظ کشته می‌شود. پاسگاه را تصرف می‌کنند و از آن‌جا بر پاسگاه‌های دیگر تیراندازی را آغاز می‌کنند».

رییس ستاد ارتش افزود: «در این منطقه مردم با ما همکاری ندارند، بلکه با مخالفان همکاری دارند. شاید تحت فشار باشند یا نمی‌خواهند همکاری کنند». آقای کریمی هم‌چنان گفت: «نکته‌ی اساسی در مدیریت و فرماندهی واحدهای ارتش در ولسوالی «جرم» است. به گفته‌ی او، فرمانده واحد ارتش در زمان حمله طالبان در مقر فرمان‌دهی نبود.

او افزود که تحقیقات در باره‌ی «عوامل اساسی ضعف» نیروهای امنیتی در بدخشان ادامه دارد و با افرادی که مسئول تشخیص داده شوند، مطابق قانون برخورد خواهد شد. برخی نمایندگان بدخشان در مجلس اما با این اظهارات رییس ستاد ارتش، به این حرف او که گفت مردم با نیروهای امنیتی همکاری نمی‌کنند، موافق نیستند.

نمایندگان ولایت‌های شمالی در پارلمان از گسترش نفوذ شورشیان در این ولایت‌ها به‌شدت ابراز نگرانی کردند. نور‌الحق علومی، وزیر داخله در واکنش به این نگرانی‌ها گفت که برای انجام عملیات در ولایت‌های شمال آمادگی می‌گیرد.

آقای علومی افزود که برنامه‌های عملیاتی در ولایت‌های شمالی و شمال‌شرقی فاریاب، قندوز، بدخشان و تخار به‌زودی اجرا خواهند شد. با این‌حال، اظهارات مقام‌های امنیتی و دفاعی قناعت اکثریت نمایندگان را در نشست فوق‌العاده‌ی کمیسیون‌های مجلس نمایندگان را فراهم نکرد و در بخشی از گفت‌وگوها اقبال صافی، نماینده‌ی ولایت کاپیسا در مجلس با لحن تندی اشرف، رییس جمهوری را متهم به «معامله» با گروه دولت اسلامی، معروف به داعش کرد.

آقای صافی از آقای غنی خواست که استعفا بدهد؛ چرا که به گفته‌ی او، نتوانسته از فرزندان مردم دفاع کند و در زمان ریاست جمهوری او نفوذ گروه داعش در کشور گسترش یافته است. گفت‌وگوها در این نشست چند‌ساعته در فضای پرتنشی ادامه یافت و در نهایت عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان از آقای علومی، نبیل و کریمی خواست که در جلسه‌ی سری «واقعیت» را به نمایندگان بگویند. (بی‌بی‌سی)

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *