سرور دانش: ساختار آموزشی افغانستان اصلاح شود

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری دیروز در نشست ملی سواد در کابل گفت، ساختار تعلیم و تربیه در کشور کهنه است و باید اصلاح شود. او افزود که اگر در بخش آموزشی ساختار مدرن و مطابق روز به وجود نیاید، بی‌سوادی به عنوان یک معضل در افغانستان باقی خواهد ماند.

معاون دوم رییس جمهور گفت، این‌همه خشونت، جنگ، ترور و انتحار که امروز حیات جمعی ما را تهدید می‌کند، ریشه در نا‌آگاهی جامعه دارد. آقای دانش در ادامه افزود که 70 درصد مردم افغانستان بی‌سواد هستند. دو عامل عمده‌ی بی‌سوادی در کشور، فقر و ناامنی خوانده شده‌اند.

در سه دهه جنگ، شهروندان از مکتب محروم شدند و از سوی دیگر، فقر باعث شده تا تعداد‌ زیادی از جوانان از رفتن به مکتب‌ و دانشگاه‌ها محروم شوند. صدها مکتب از 13 سال بدین‌سو به دلیل ناامنی در شماری از ولایت‌های کشور مسدود‌ند و این باعث شده تا هزاران تن از رفتن به مکتب محروم شوند.

در همین حال، معاون دوم رییس جهور می‌گوید که برای افزایش سطح سواد، نیاز به تدوین استراتژی کلان مبارزه با بی‌سوادی، تصویب قوانین مؤثر، اصلاح ساختار نظام آموزشی، ارائه و توجه به دیدگاهای جدید در زمینه‌ی سوادآموزی، توجه به گروه‌های خاص اجتماعی و سازمان‌دهی نقش سایر نهادهای مرتبط با برنامه‌ی سوادآموزی است.

او در ادامه افزود، یکی از شیوه‌های مؤثر سوادآموزی، اجباری‌کردن تدریجی سواد است که ازطریق اجباری‌شدن آن بالای گروه‌های خاص‌، می‌توان اقدام کرد و این مورد تحت بررسی کمیته‌ی ملی سوادآموزی قرار دارد. دانش از وزارت‌ها و نهادهای آموزشی خواست تا برای بهبود وضعیت آموزشی تلاش کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *