اعلام جهاد داعش و طالبان علیه یک‌دیگر

اطلاعات روز: مقام‌ها در ولایت هلمند می‌گویند، گروه‌های داعش و طالبان در افغانستان علیه یک‌دیگر اعلام جهاد کرده و در برابر یک‌دیگر می‌جنگند. مقام‌های محلی ولایت هلمند می‌گویند، اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهند طالبان و گروه داعش به جنگ‌جویان‌شان دستور می‌دهند که علیه یک‌دیگر جهاد و مبارزه کنند.

کارشناسان نیز اختلاف میان گروه‌های داعش و طالبان را در افغانستان تأیید می‌کنند. به گفته‌ی کارشناسان، طالبان و داعش از لحاظ ایدیولوژیکی با هم اختلاف دارند و در پی از بین بردن یک‌دیگر هستند. هم‌چنان نبی‌جان ملاخیل، فرمانده پولیس ولایت هلمند به رسانه‌ها گفت که آن‌ها اسنادی را از ولسوالی کجکی به دست آورده که نشان می‌دهند، طالبان و داعش در برابر هم قرار دارند.

به گفته‌ی ملاخیل، آن‌ها نامه‌‌ای از عبدالرووف خادم در دست دارند که در آن به اعضای گروه خود فرمان داده تا با طالبان بجنگند و رهبران طالبان را در منطقه از بین ببرند. هم‌چنان در یک نامه‌ی دیگر، طالبان از نیروهای خود خواسته تا در مقابل داعش که جدیداً ایجاد شده، جهاد کنند.

فرمانده پولیس هلمند افزود، هرچند ملا عبدالرووف خادم فرمانده گروه داعش در نتیجه‌ی حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی‌ها در ماه فبروری کشته شد، اما گروه داعش در ولسوالی کجکی به فعالیت‌هایش ادامه داده است.

در همین‌حال، رییس جمهور غنی پس از حمله‌ی ننگرهار گفت که این حمله کار داعش بوده است. به گفته‌ی برخی از کارشناسان، اختلاف‌ها میان گروه داعش و طالبان وجود دارند و این دو گروه در افغانستان در پی حذف یک‌دیگر‌ند.